30-06-09 Speelmansplaten

Avondtochtje van kanoclub naar Speelmansplaten

Maandagavond, het zonnetje schijnt lekker en er staat een sterke noorderwind. Leuk dus om even met mijn zeekayak te gaan varen. Na even twijfelen tussen grevelingenmeer of bij kanoclub kies ik voor het laatste. Normaliter varen we vanaf de club direct de binnenschelde op maar aan de andere kant van de dijk liggen ook wat houten vlonders aan het water om daar makkelijk in te kunnen stappen…althans.. als ik omgekleed ben en via een aantal brandnetels mijn boot in het water leg zie ik dat de vlonders “in” het water liggen . Voorzichtig stap ik erop maar met dat ik er wat meer op ga staan zak ik er doorheen. Een stap opzij om mijn evenwicht te herstellen resulteert in hetzelfde voor mijn andere been. Geheel verrot dus. De vlonder bedoel ik. Gauw pak ik mijn kayak vast en weet ik een genante zwempartij te voorkomen. De vlonder is gelukkig nog wel net sterk genoeg om te gebruiken voor de peddelbrug en even later zit ik toch in mijn boot. Ik kijk op mijn horloge en zie dat het nog maar net 18:00 is.
Het eerste stukje is recht tegen de wind in . De windmolens in de verte draaien op volle toeren. Ik heb een gps-je meegenomen en de snelheid komt door de tegenwind niet veel hoger dan 5 km/h. Het is nog ondiep dus van golven is nog niks te merken maar ik voel de windkracht op mijn peddel. Tevens begin ik wat jeuk te voelen op mijn benen van een aantal brandnetels die ik blijkbaar toch geraakt heb. Maar door mijn spatzeil kan ik er toch niet aanzitten. Na de Kees de Boerhaven voorbij te zijn gevaren vervolg ik mijn tocht in westelijke richting. Het water schittert in de zon dus ik doe gedwongen mijn zonnebril op en kom even later bij het schelde-rijnkanaal uit. De rijnaken die hier voorbij varen gaan altijd sneller dan het lijkt dus ik vaar naar de groene boei toe en laat een dubbele rijnaak maar even voorgaan. Staal is namelijk toch sterker dan polyester. De wind waait precies in het verlengde van het schelde-rijnkanaal. Dit resulteert in een aantal flinke golven en door het op volle snelheid voorbijkomen van de rijnaak komen de golven ineens van alle kanten. Mijn kayak is niet heel stabiel, vooral niet als hij stilligt zoals nu, dus ik leg mijn punt maar even in de wind en steun wat her en der met mijn peddel terwijl mijn kayak even een speelbal is van de turbulente golven. Nadat hij voorbij is draai ik mijn punt weer westwaarts, trim mijn scheg af en steek snel over . Mijn koers legt mijn boot nu steeds dwars op de golven en er slaan aardig wat golven over mijn boot heen tot boven mijn middel. Deze golven ervaar je heel anders dan de golven op rivierwater. Vooral omdat je niet door de golf heen vaart maar de golf van opzij over je heen slaat. Af en toe moet ik toch snel steunen en binnen no-time is mijn gezicht drijfnat van opspattend water. Dit is toch spectaculairder dan het brandingvaren van afgelopen Zaterdag..Ook komt nu de beloning want door deze hoge koers te houden kan ik het laatste stukje naar de speelmansplaat schuin met de golven meesurfen. Dit is echt leuk, even snelheid maken, scheg uit en ik lees een snelheid van 10 tot 11 km/h af op mijn gps. Kicken! Op deze manier gaat het laatste stukje heel snel en rond 18u45 vaar ik het beschutte haventje binnen van de speelmansplaat en leg ik mijn kayak vast aan het steigertje. Aangezien er namelijk een soort begroeid natuurgebied eilandje voor het haventje ligt heb ik hier totaal geen last van wind. Ik haal mijn thermoskan uit mijn bagageluik en neem een lekker bakkie koffie met koek in de zon. Verder geniet ik van het uitzicht op een paar windsurfers die verderop bezig zijn en behoorlijk hard gaan. In de verte zie ik verders de peperbus en de hoge flat aan de binnenschelde. Na een half uurtje lekker te hebben relaxed en wat gelezen besluit ik weer terug te gaan. Mijn oostelijke koers varieert nu tussen dwars op de wind en schuin tegen de wind in. Dit laatste vaart wel het lekkerste. De schuimkoppen staan ook nu nog steeds op het water. Als ik weer het schelderijnkanaal oversteek is het met de scheepvaart inmiddels veel drukker. De kortste oversteek is weer dwars op de golven en de boten komen van 2 kanten en gaan snel. Ik wacht een tijdje en neem mijn kans door vast te gaan varen juist als een rijnaak passeert zodat ik zo strak mogelijk in het kielzog achter langs kan varen. Dit gaat gelukkig zonder problemen maar hier moet je niet per ongeluk omgaan.. Het laatste stuk terug ervaar ik nu als dubbel zo rustig door de ondiepte alhoewel het nog steeds waait. Af en toe zie ik nog een vis boven het water uitspringen. Rond 20u ben ik weer terug bij de kanoclub. Nadat ik me heb omgekleed zie ik dat de kanopolo-ers ook nog op het water zijn. Ik wacht even en klets nog even wat bij. Als ik vertel dat ik met de zeekayak heb gevaren hoor ik de denigrerende opmerking “zeekayaken is voor mietjes”. Ik kan net mijn lach onderdrukken en denk terug aan de ook onjuist gebleken opmerking over kanopolo, dus laat ik ze maar met deze gedachte want ik ga in ieder geval met een voldaan gevoel door de leuke tocht weer naar huis.

Geef een reactie

