3-10-09 Brandingvaren…7bft… Iets teveel wind

Eigenlijk zou zondag een beter moment zijn om te brandingvaren met minder wind en vooral een betere windrichting , west ipv zuidwest zoals vandaag maar aangezien ik enkel zaterdag kon besloot ik dan maar met de zeekayak te gaan. Ton zou ook meegaan maar kwam met een plastic surfkayak ipv met zijn zeekayak. Ik had net mijn boot afgeladen maar het hek boven op de dijk was open dus je kon met je auto dichter bij de zee staan. Omdat ik geen zin had mijn boot weer op te binden droeg ik hem toch maar de duinen over en reed ik even later de auto om. Het zou pas om 14u15 hoogwater zijn maar we waren er al rond 11u15 aangezien het later wel eens te heftig kon worden.
Het begon goed, ik kwam vrij goed door de branding heen en voer al gauw tussen de hoge golven die toch wel 1,5m boven mijn hoofd uitstaken maar niet steil genoeg waren om me om te gooien. Klaar om eens een surf te pakken dus. Ik voer wat ondieper en voelde al gauw een grote golf mijn boot meevoeren. Ik moest flink naar achteren leunen om niet te loopen wat erin resulteerde dat ik met een zeer hoge steun dwars op de golf met een noodgang richting strand schoot. Ik keek naar Ton maar die had moeite om door de branding heen te komen maar kon wel leuke golven pakken.
Omdat het westelijke wind was stond de wind dwars op het strand en dreef je heel snel af. Wat erin resulteerde dat je uit je boot moest stappen en met boot slepend 300 tot 400m terug moest lopen. Zelfs met mijn boot kwam ik met moeite tegen de stroming in en later ook niet meer, je dreef sneller af dan dat je tegen de wind in kon peddelen. De kracht vd golven werd ook steeds sterker naarmate het meer vloed werd. Als de golf vlak voor je omsloeg resulteerde dat in een dreun voor je gezicht en mijn neusklem vloog ook steeds af.
Op een moment kwam ik ook niet door de golf heen maar schoot mijn voorpunt recht omhoog en kwam ik bijna recht om mijn achterpunt te staan. Door snel voorover te leunen kon ik nog net een achterwaartse loop voorkomen en voer ik achteruit richting strand.
Helaas werd de wind al snel zo sterk dat we te snel afdreven en was teruglopen een ware uitputtingsslag. Het zand op het strand veroorzaakte een zandstorm en om 13u besloten we het er maar bij te laten.
Ik wilde nog wel de veel kortere surfkayak van Ton uitproberen. Ik paste er in maar wat was die instabiel zeg. Door zijn geheel vlakke onderkant was er geen secundaire stabiliteit. Het was echt wennen maar nadat ik eerst een keer omging lukte het toch wel om een korte surf te maken.
Op het water waren verder nog wat windsurfers en kitesurfers maar enkel de echte cracks bleven over. De rest had moeite zijn materiaal bij elkaar te houden en Ton moest al 2 wegwaaiende boards redden. De achterklep van mijn auto moest ik met een spanband in de openstand binden vanwege de wind en tja het nadeel van aan de strandzijde van de duinen parkeren was dat al het zand mijn auto inwaaide. Maar ja, dat was beter dan mijn boot van 5m lang over de duinen slepen want hij was met deze wind niet meer te tillen en gedroeg zich meer als een vlieger. Ton ging nog even op familiebezoek in Vlissingen en ik besloot nog een koffie te nemen in het strandhuis verderop.
Hopelijk gaat de rest van de club morgen varen want het beloofd een leuke branding te worden..

Geef een reactie

