3-8-12 peddel kapot, hoe nu terug?

Vrijdagmiddag, heerlijk kanoweer en mogelijkheid om vrij te nemen… Doen dus. Op naar Grevelingenmeer voor een kort tochtje en beetje spelen in het water. Eigenlijk geen tocht om te vermelden, maar het liep toch even anders dan gedacht.
Er zou 3bft staan dus zeiltje voor zekerheid maar meegenomen.
Terplekke is het maar net 2bft, maar wie weet, neemt het zo nog toe, dus toch maar gemonteerd.
Eerst nog maar eens wat zelfreddingstechnieken oefenen in het warme water. Omdat rollen met reservepeddels op m’n achterdek lelijke krassen geeft liet ik die nog even in de auto.
Ik deed een paar keer een succesvolle “re-entry and roll ” en peddelde daarna tevreden gelijk naar de Mosselbanken. Is maar 4km dus via kleine omweg was ik er alsnog zeer snel. Het luieren in de zon is lekker maar ik krijg het toch wel warm. Effe het water in dus..

Wat hebben we nog voor oefeningen?Zelfredding met de peddelfloat maar eens doen. Deze doe ik nooit aangezien de re-entry-roll ( op z’n kop instappen en eskimoteren) sneller werkt, hoef geen peddelfloat op te blazen terwijl ik in het water lig. Nadeel is dan nog wel dat je je kuip nog moet leegpompen en op deze manier begin je juist met je kuip leegkiepen.
Ik bind het ene peddelblad onder mijn dekbelijning en om het andere blad de peddelfloat. Terwijl ik op m’n boot klim leg ik blijkbaar teveel gewicht op m’n peddel want m’n float duikt vet onder water. Poging 2 gaat nog slechter en zorgt ervoor dat m’n blad onder de dekbelijning afbreekt…
Hmmm…. Oefening mislukt, dit probeer ik dus nooit meer. Maar goed, wat nu? Repareren blijkt uitgesloten en ik baal nu dat ik m’n reservepeddels vergeten heb uit de auto te pakken, terwijl ik ze normaliter altijd bij heb als ik alleen vaar!
Dan maar als steekpeddel gebruiken en hopen dat de wind sterk genoeg is om me te helpen met m’n kanozeil want de windrichting is wel gunstig.

geen topsnelheid, maar snel genoeg, rechts de gebroken peddel

Gelukkig staat er ook weer geen te harde wind want ik kan nu ook maar aan 1 kant steunen! Nadat ik uit de luwte van het eiland ben vang ik inderdaad wat wind en koers ik met een rustig vaartje richting Meerzicht. Ook de laatste 100m moet ik weer even steekpeddelen maar dan ben ik weer veilig terug bij de auto.
Blij dat het vandaag is gebeurt met rustig weer en dicht bij huis!
Ik ruim op en gun mezelf nog even een ijs met aardbeien op het terras van Meerzicht.

reservepeddel in kofferbak…

1 reactie
  1. Wim van Orizande zei:

    Leuk om af en toe je aventuren te gaan lezen
    Groeten Wim

Geef een reactie

