10-8-12 weekendje randmeren Flevoland

Vrijdag 10 aug. 20km

Rond 13u kwam ik aan in Harderhaven waar ik tegen een kleine vergoeding op het scouting-label terrein mocht kamperen. Alles beter dan een camping ! Ik kreeg een mooi plekje toegewezen maar het was nog vroeg dus eerst maar het water op. Aangezien ik morgen al over het veluwemeer zou gaan varen, ging ik nu maar een stukje over het Wolderwijd varen. Het steigertje  was al een hele toer met een lege kayak om deze te water te laten, laat staan morgen met een beladen boot. Het waaide nauwelijks dus het was zeer rustig op het water. Ik voer eerst richting het eilandje ” De Biezen”  voor een late lunch. Dit eiland bood goede kampeermogelijkheden voor een hangmat maar ik had natuurlijk al een plekje geregeld. Op veel plekken waren mensen aan het vissen. Ik ging liever de rest van het meer verkennen. Verder zuidwaarts, op naar eiland ” De Zegge”.  Hier was het vreselijk druk en ben ik dus maar niet eens uitgestapt. Het strandje aan de oostzijde van het meer bood meer gelegenheid om even te zonnebaden want het begon ondertussen flink warm te worden. Daar zag het er ook veel rustiger uit. Het water was er niet diep, zeer geschikt voor surfers, maar de paar surfplanken die op het water waren kwamen maar net vooruit bij gebrek aan wind. Verderop waadde al iemand met zn kite achter zich aan richting de kant. Ik rolde maar eens door het water voor een korte afkoeling en voer richting het strandje.  ” nog en keer, nog een keer koppeltje duikelen meneer” riepen een paar kids me toe.  Tja, ik was inmiddels aan de kant en beloofde ze nog een demo bij vertrek . Eerst genoot ik nog van een vader die zjin zoon een bal toe wilde  schoppen en de bal met een kromme boog midden in het dichte hoge riet schoot. Na de beloofde “koprol”  voer ik verder langs Harderwijk, het aquaduct en eiland ” de Kluut”  weer terug naar het scouting terrein Daar zag ik gelukkig vlak voor de  sluis een betere uitstapplek. Nadat ik mn hangmat had opgehangen en wat had gegeten keek ik nog even een dvd-tje in mn hangmat. Vanaf het meer ging nog een groep kayakkers richting sluis. Ze stapten allemaal uit. Mocht je de sluis niet in of was deze al gesloten?  Er zaten aardig wat muggen dus ik was blij dat er een  muskietennet aan mn hangmat vastzat. Ik wilde bijtijds slapen maar tot 1u00 klonk er muziek in de verte met als dieptepunt het vreselijke ” tulpen uit amsterdam”..

Hangmat op scouting label terrein

Zaterdag 11 aug. 37km

Ik werd wakker om 8u en na snel opruimen zat ik om half 9 al in de boot richting het eiland ” Pierland”. Het was nog wat bewolkt en wederom zeer stil op het water. Enkel wat zwanen en ganzen en een enkele vroege visser. Na 6km was ik er al en nuttigde ik een kort ontbijt. Daarna voer ik verder noordoostwaarts naar Elburg. Er kwam al meer leven op het water maar door de vele ondieptes op het veluwemeer voeren de meeste bootjes achter elkaar door de vaargeul. Er waren een hoop leuke plekjes onderweg om te stoppen maar ik had nog wel even te gaan. Op het Drontermeer zag ik een jong ventje en een meisje in een Canadees. Tenminste het manneke zwom er achteraan. Ik stopte om te kijken of ze hulp nodig hadden want hij zwom wel in de vaargeul.  Net toen ik er naar toe wilde peddelen zwom hij al uit de geul. Maar kon hij wel terug in de kano? Hij klauterde er half in en de kano ging bijna om, meisje gillen van schrik. Net toen ik een paar slagen in hun richting voer zag ik dat het manneke er met gemak kon staan.  Vals alarm dus. Ik was nu vlakbij het terras van ” de Oase”  dus besloot mezelf maar te trakteren op een omelet daar. Het bewolkte weer had nog niet veel bezoek getrokken, dus terras was nog rustig. Met volle maag peddelde ik door naar de Roggebotsluis.

Daar mocht ik van de “sluis-steward” helemaal voorin de sluis wachten. Mooi, was ik als eerste weg. En daardoor kon ik ook ten volle genieten van de surfgolven die de bootjes na mij teweeg brachten. Fun! Ik voer door naar de Ketelhaven waar ik door de sluis moest met een verval van 5m! Direct achter de sluis lag een inmiddels gesloten natuurcamping waar ik wilde overnachten. Wat op googlemaps leek op een mooi grasveld was nu gevuld met rotzooi en containers. Op zich geen probleem want ik wilde in het bos slapen. Maar rondom het bos was een barriere van 2 meter dicht brandnetels en hoog gras waar ik niet doorheen kon. Verder doorvaren was geen optie want dat was een en al polder…Na nog een keer goed zoeken vond ik uiteindelijk een doorgang naar het donkere bos en kon ik mn hangmat weer ophangen. De sluis achter mij dumpte met wild geraas weer zijn 10.000 liter water en creeerde bijna een leuk kano-speelplekje. Tja, ik zat wel erg dicht bij de sluis en wilde voorkomen dat ik gezien werd met kans om weggestuurd te worden. Dus dan maar wat lezen in mn hangmat en vroeg slapen.

in de ketelsluis

op de linkercamera in de sluishut

Zondag 12 aug 27km

Vandaag wilde ik bijtijds thuis zijn dus ik besloot om ipv via Dronten en Lelystad maar via Biddinghuizen terug te varen. Echt een stuk polder met weinig interessants. Bij Biddinghuizen dook ik nog onder een laag bruggetje door waar de punt van mn boot net onder door kon. Door half schuin in het water te hangen lukte dit toch. Vanaf daar had ik een lichte stroming mee en voer ik met gemiddeld 9km/u snel door naar  Harderhaven. Hier kon ik net voor de sluis uitstappen en lopen naar mn auto.

bij de ketelsluis

Geef een reactie

