26-8-12 brandingvaren Vlissingen

Dit weekend stond het Grevelingenweekend gepland maar dat ging vanwege de weersvoorspellingen, veel regen onweer en harde wind, niet door. Geen kampeerweer…

Wil niet zeggen dat er dan niet gevaren kan worden. Op naar Westkapelle dus met Marius en Ton om een stukje tidal-race te gaan doen. ’s Nachts werd ik al wakker door noodweer buiten en ik dacht nog, wil ik dit wel? Voorspellingen waren 5-6Bft met pieken van 7. Bij Domburg onder deze omstandigheden al heel pittig. Maar goed, ’s morgens leek het al wat beter en was het droog. Ik twijfelde nog even of ik de plastic Capella zeekayak zou meenemen of m’n Explorer. Toch maar voor de laatste gekozen. Deze had ik nog niet in vette branding getest namelijk.

Toen ik om 10u bij de radartoren van Westkapelle aankwam waren Marius en Ton er al. Het zicht op de zee zag er niet echt uitnodigend uit. Ik dacht wederom, wil ik dit wel… Niet alleen hele hoge golven, maar het waren ook nog eens brekende golven en dan nog de hele harde wind.

Dat gaan we dus niet doen, maar goed wat nu? Ik stelde voor naar Vlissingen te gaan dat wat meer beschut ligt. Daar zag het er inderdaad veel beter uit. Branding leek niet echt spectaculair maar genoeg fun om even te spelen.
Toen we de kayaks hadden afgeladen had de wind even vrij spel op om deze weg te blazen. Ton en Marius hadden allebij hun Tiderace-Xtreme bij. Deze kayaks hebben een lichte knik in het midden wat de wendbaarheid op het water ten goede komt, maar nu hij nog op de boulevard lag op de stoep gedroeg hij zich als een perfecte windvaan. Een flinke windvlaag liet de bootpunt met een ruk richting wind draaien!! Op stenen tegels iets minder leuk dus.
Afijn, snel omkleden dus, helm op dit keer, en go for it!

20120829-121139.jpg

Ik voer achter Ton en Marius aan, maar die voeren door de branding heen en toen verder naar achteren. Was niet mijn plan, ik dacht dat we in de branding gingen varen, maar goed ik voer er maar achteraan. Vervolgens voorbij de kop van de dijk vlak bij de vaargeul, en de golven werden ondertussen hoger en hoger, en toen naar rechts wat niet lukte door de harde wind. Hoogte inschatten blijft altijd moeilijk maar vanaf 4m toch wel.. Ik blijf me altijd verbazen hoe rustig het water vanaf de kant lijkt, terwijl als je er in vaart het toch indrukwekkend is. Kwam nog eens bij dat de wind zo hard was dat je nauwelijks er tegenin kwam. Ok, het leken geen brekende golven maar zo af en toe wil er 1 toch mogelijk wel eens breken, en een eventuele redding op deze plek zou toch wel wat problemen kunnen geven. Ton was iets verderop al op een hoge golf maar ik hield het voor gezien. Ik had al moeite genoeg om m’n kayak hier op koers te houden door de harde wind. Had hier graag een foto van gemaakt maar durfde m’n peddel niet met 1 hand vast te houden hier.. Ik keerde mijn boot en voer terug naar de wat lagere branding, ondertussen hopend dat de eerste golf die me zou pakken niet té groot was… Met veel kracht schoot m’n kayak met een toch nog flinke golf richting strand, goede keus dus ! Ik keek om en zag Marius en Ton gelukkig ook terugkomen om maar in de branding te varen. De wind stond dwars op het strand. Hierdoor kwam je makkelijker door de branding maar dreef je wel snel weer opzij af. Door een beetje onder de beschutting van de dijk te varen kon ik dit nog wat beperken. (De golfbrekers die daar onder water zaten zag ik pas na afloop ).

Toch weer heel anders om met een zeekayak ipv een wildwaterboot te brandingvaren. De zeekayak heeft geen echt steile golf nodig om al vooruit te schieten maar is wel weer minder wendbaar. Ik kon toch een paar keer een mooie surf maken en soms ging ik zijwaarts leunend op de golf richting strand. Ondertussen hadden we ook wel wat bekijks van de kant.

Marius maakte nog een succesvolle rol, wat Ton even later ook probeerde. Dit lukte niet omdat hij door de krachtige golf al half uit zijn boot was gesmeten. Tja, dan houdt het op. Maar gelukkig kon hij hier wel staan en gebeurde dit niet in de hoge golven bij Westkapelle ! Ja, zo krijg je toch weer wat respect voor de kracht van de zee. Na afloop dronken we nog een bakkie bij de Panta Rhei en ging een ieder toch weer voldaan huiswaarts.

Geef een reactie

