28-8-12 FEKS Kayaksail review op Grevelingen

Na een bikkeldagje in de branding was ik nu wel weer toe aan een relaxmiddagje. Het waaide 3-4BFt West tot Noordwest , het zonnetje scheen, dus prima weer voor een middagje zeilen.

Ik had het FEKS-zeil (Flat-Earth-Kayak-Sail)  al een paar keer getest op het Veerse meer bij 6-7Bft en op de binnenschelde . Tijd dus ook voor een korte review met minder sterke wind.

Omdat ik geen zin had in m’n nieuwe kayak gelijk gaten te moeten boren voor de bevestiging had ik een kunststof basisplaat gemaakt die via zuignappen op de kayak is bevestigd. Ook de zijwaartse tuilijnen zitten hieraan vastgemaakt. Al met al dus makkelijk te demonteren. Aangezien plastic toch meebuigt bij harde wind, bind ik er meestal nog een smalle spanband omheen.

Ik begon vanaf Meerzicht en omdat ik vanaf daar de wind recht tegen had peddelde ik eerst maar naar het haventje van Bruinisse. Optimaal getrimd kan je met dit zeil 70graden schuin tegen de wind in, maar laveren richting een punt recht tegen de wind in heeft geen nut. Dit duurt dan zo lang dat peddelen efficienter is.

Bij Bruinisse stonden wat mensen op de dijk raar te kijken toen ik zonder aan de kant te gaan binnen een paar seconden mijn kanozeil omhoog trok. Ik voer met een snelheid van 6 km/h een noordelijke koers richting de 2 eilandjes.

Het zeil maakt de kayak geen moment instabiel, de kayak hangt ook niet schuin zoals ik wel had bij mijn Pacific-Action-zeil, maar vaart gewoon rechtop. Indien het te hard waait laat je de lijn van het zeil wat vieren. Zo voer ik eerder ook bij 6-7Bft stabiel. Toen haalde ik zonder peddelen een snelheid van 10-11 km/h. Ik neem ook altijd een GPS op mijn dek mee. Hierdoor zie je direkt wat een verandering met je zeil doet tov je snelheid. Soms merk je dat het zeil iets losser of strakker zetten veel verschil maakt. Sturen gaat met de skeg. Zonder skeg loeft hij op , met skeg draait hij meer voor de wind.


Na een korte zonne-pauze op de Mosselbanken voer ik verder naar Herkingen. Wel leuk om zonder peddelinspanning hier te kunnen komen. Sommige geven kritiek waarom ik dan geen zeilboot koop. Hier heb ik diverse redenen voor.

Sommige stukken heb je al zo vaak gevaren dat het niet meer interessant is, maar door te kunnen zeilen is het ineens wel weer leuk, het geeft wat variatie. Ook vergroot het je vaargebied, grotere afstanden zijn mogelijk. Indien je alleen vaart ben je gebonden aan het varen van een rondje, om weer bij je auto uit te komen. Maar soms kan dat rondje net te groot zijn, of een saai stuk bevatten. Als je moe bent, heb je de mogelijkheid om even je zeil uit te zetten. En hoe leuk een zeilboot ook kan zijn, een kayak is flexibeler (als de wind inzakt bijvoorbeeld), makkelijker mee te nemen en neemt weinig ruimte in. Uiteraard kan je tijdens het zeilen nog door blijven peddelen, waardoor je snelheid alleen maar toe neemt. Maar zelfs als het niet snel gaat is het heerlijk. Met peddelen wil je al gauw zsm van A naar B. Met het zeil kom je echt tot rust en kijk je meer om je heen.

Om het zeil neer te halen hoef je ook niet je boot uit. Het klapt naar je toe, je wikkelt het zeil losjes rond de mast en zet het met een stiek vast aan je boot. Hierdoor heb je er geen last meer van en zit het ook bij eskimoteren niet in de weg.

Bij Herkingen zat ik heerlijk in zon uit de wind op het terras van Bolbaken. Het laaste stuk terug naar Meerzicht zou weer schuin voor de wind zijn, het leukste.

Om goed uit te komen probeer ik een zo hoog mogelijke koers te varen. Dit gaat prima maar iets ten koste van snelheid dus 5-6 km/h. Maar zodra ik hem schuiner op de wind zet loopt de snelheid op tot 7-8km/h zonder peddelen. Niet gek, aangezien ik vaak 8km/h gemiddeld peddel. Ik kom precies mooi uit en uitgerust natuurlijk  😉

5 reacties
    • Hi Leo,
      Het zeil wat ik heb is te koop bij http://www.zeekajak.nl. (Zoek op zeil)
      Helaas wel prijzig, €367 momenteel.
      Maar ik heb het er graag voorover, zou hem zo weer kopen en het heeft naar mijn mening betere zeileigenschappen dan andere merken. Zoek verder in Google op “flat earth” en dan vind je genoeg reviews!

  1. Hallo,
    Daar ben ik weer even. Ik heb je antwoord pas heel laat weer ontdekt. Gisteren met windkracht 6-7 gepeddeld. het was mooi weer, beter kun je het niet krijgen. ben nog steeds in zo’ n zeiltje geinteresseerd. Is de prijs inclusief alle onderdelen? En hoe zijn je ervaringen nu, een jaar verder?
    groet Leo

    • anorak84 zei:

      Hi Leo, voor vragen over prijs en levering moet je bij de leverancier zijn waar je hem koopt.

      Het zeil bevalt mij nog steeds prima. Ik zou hem zo weer kopen . 😉

  2. Blom Ivo zei:

    Hallo, iinteressante review, 70° om op te kruisen gaat inderdaad lang duren…. Iemand ervaring met Kayaksailor zeiltjes?

Geef een reactie

