11-10-12 Rondje tiengemeten 27km

Een doordeweekse dag, maar met heerlijk weer voorspeld de moeite om vrij te nemen. Het eiland Tiengemeten in het Haringvliet was alweer lang geleden dus vertrok ik rond kwart voor 1 vanaf het strandje bij Cafetaria ‘t-Hoad (wat dat dan ook moge betekenen..) bij Middelharnis. Er was 3Bft zuidoost voorspeld en mijn windmeter gaf tegen 4Bft aan.

strandje van Middelharnis

Precies de richting van 10gemeten, dus recht tegen de wind in. Onder een lekker zonnetje voer ik toch nog met een snelheid van 6,5- 7km/h.
Op het eiland stonden de eerst “schotse hooglanders” al pootjebaaiend me op te wachten. Prachtige beesten! Het was even gokken langs welke kant ik het meest beschut zou varen. Maar voor bovenlangs gekozen aangezien ik dan ook langs het haventje kwam en ik begon wel uit te kijken naar een lunchplekje.

highlander

Doch van enige beschutting was geen sprake, de wind kwam 30graden van links, maar doordat ik vlak bij de kant voer merkte ik wel dat ik toch opschoot.

Het was niet druk op het water en een enkel zeilbootje liet ik snel achter me aangezien hij al laverend tegen de wind in moest varen.

Na 10km kwam ik aan bij het haventje van 10gemeten waar ook het bezoekerscentrum is. Er was juist een veerpontje die een aantal mensen ophaalde en weer richting Nieuwendijk ging varen. Daardoor had ik het haventje voor mezelf en kon ik geheel uit de wind rustig even genieten van een bakkie.

haventje van 10gemeten

Na 3km bereikte ik de achterste punt van het eiland. Het water was hier weer wat onstuimiger maar mijn koers kon ik nu aanpassen naar dwars op de wind. Het rare was dat ik verwacht had aan deze kant van het eiland nu wel beschutting te hebben. Doch de wind blies de golven toch weer schuin naar het eiland zodat ik nog niet echt op de golven kon surfen. Mijn kayakzeil had ik deze keer thuisgelaten.

Peddelen dus, maar nu wel met een beter tempo. Op sommige plekken kon het regelmatig zomaar ineens flink ondiep worden door stenen dus enige afstand van de kant varen was toch wel nodig.

Ik schoot snel op en binnen korte tijd had ik het eiland rondgevaren. Terug naar Middelharnis dus. Eerst leek het of de golven verdwenen waren maar toen ik verder uit de luwte van het eiland voer kwamen ze weer terug en nog wel precies op de koers van Middelharnis ! Er stonden inmiddels ook al wat meer schuimkoppen.

Over mn kayak ben ik helemaal tevreden. De Explorer surft super en heeft een goede stabiliteit. Ik experimenteerde nog wat, of met of zonder scheg uitgezet veel verschil gaf. Zonder scheg draai je hem makkelijker terug op koers, maar met de scheg uit ging hij niet eens van koers af en gaf mij een veel beter resultaat.

Het strandje van Middelharnis kwam helaas snel dichterbij en had van mij nog wel verder weg mogen liggen. De gps gaf nu regelmatig 12 tot 13km/h aan, en door via een goede surf de volgende golf weer in te halen leverde dit een hoogste snelheid van 15.9km/h op! Kicken dus !

Geef een reactie

