Biesboschweekend 27-28 oktober

Zaterdag
Terwijl m’n vriendin een weekendje in een 5-sterren hotel had in Budapest, had ik een kano-kampeerweekend met kanoclub zeeland. Grappige is dat we geen van 2-en hadden wilen ruilen. In de Biesbosch was het in ieder geval schitterend weer dus ook een grote groep van 9 man plus nog de 2 kids van Jos die in een Canadees zouden gaan varen. Briljant, want we hadden een hoop hout voor het kampvuur dat mee moest. Gevolg was dat we de loodzware Canadees met 6 man naar het water moesten tillen ! Onder een lekker zonnetje voeren we vanuit jachthaven Drimmelen rechtsaf de Amer stroomopwaarts op om via Spijkerboor en de verzets-brug van St.Jan verder de Biesbosch in te trekken.

Het brandhout-transport

De waterstand was goed hoog en de herfstkleuren begonnen hun intrede al te maken. Toch zagen we een donkere wolkenpartij op ons af komen, juist toen we wilde pauzeren bij het gat van de Turfzak. Gelukkig was het maar een schampschot en kwamen we er met een paar spetters vanaf.
Vorig jaar zagen we op deze plek nog een Bever van dichtbij maar dit keer moesten we genoegen nemen met zicht op enkele Buizerds.

het ken net !

Na de lunch voeren we verder via wat zeer smalle kleine kreekjes richting kampeerplek. Af en toe flink bukken om onder een omgevallen boom door te kunnen maar avontuurlijk was het wel. Het grasveldje lag inmiddels in de schaduw maar de zon zou toch gauw onder gaan. Zelf hing ik mijn hangmat en tarp op en bekeek ik al loungend de opbouw van het tentenkamp.
Het werd inderdaad snel donker dus iedereen begon met koken. Zelf had ik macaroni met gebakken champignons en parmezaanse kaas wat heerlijk smaakte. Het gras was ondertussen al nat genoeg om te gebruiken voor het schoonmaken van mijn pannensetje.
En toen moest het kampvuur al aan, anders kregen we de grote hoeveelheid hout niet opgestookt. Ton bouwde een professioneel vuur waar iedereen zich al snel rond verzamelde. De hemel was kraakhelder dus het zou wel eens een koude nacht gaan worden. Onder genot van een goede Whisky, warme knakworst en sterke verhalen werd het toch nog half 12 voordat het vuur uitdoofde.

Zondag
De klok was vannacht een uur terug gegaan dus ik werd rond 7uur wakker, mede door veel lawaai van ganzen en zwanen. De charmes van kamperen in de biesbosch. Toen ik m’n telefoon aanzette zag ik dat het momenteel -3C was. Toch lag ik heerlijk warm dankzij m’n donzen underquilt die onder de hangmat hing. En er vloog nog genoeg plukbaar “dons” rond hier in de Biesbosch om het ook bij lagere temperaturen warm te kunnen houden.. Het tentenkamp op het grasveldje zag er wat wit uit door de vorst en ook op de kajaks lag wat ijs. Aangezien ik met m’n hangmat tussen de bomen hing was het daar toch net wat warmer geweest want mijn kajak was ijsvrij. Vanuit de hangmat had ik ondertussen een mooi uitzicht op het prachtige goudgele licht van de zonsopkomst dus ik bleef nog even liggen. Ondertussen zag ik ook in het tentenkamp, dat steeds meer in de zon kwam te liggen, de een na de ander ontwaken.

de rijp smelt onder de opkomende zon

Tijd voor een kop thee. Als brander gebruik ik meestal een Trangia alcoholstove. Eenvoudig, geen stinkende benzine, maakt geen geluid en betrouwbaar (kan nagenoeg niks aan kapot). Enigste nadeel is dat de verbrandingswarmte van alcohol iets lager is, dus het koken duurt iets langer. De alcohol ontbrand met een kleine vlam die eerst de brander laat opwarmen totdat de alchohol het kookpunt bereikt. Dan hoor je een “plop” en gaat de brander over in de vergasfase waarbij de vlam ontstaat waarop je kan koken.
Rond het vriespunt kan het wat langer duren voordat de alcohol zijn kookpunt bereikt . Dit kan je oplossen door de brander voor te verwarmen door een klein schaaltje met brandende alcohol onder de brander te zetten. Maar dit bleek vandaag niet nodig.
Terwijl het water stond op te warmen rolde ik vast m’n tarp en slaapzak op en toen kookte het water al.

Aangezien ik 2 eitjes had meegenomen had ik ook nog een warm ontbijt van gebakken ei en daarna kon ik verder relaxen in de hangmat totdat iedereen zijn tent had opgeruimd. Precies op afgesproken tijd om 10u kwam Arno aangevaren vanuit Drimmelen om vandaag met ons mee te peddelen. Jos en de kids in de Canadees gingen direct terug naar Drimmelen om daar nog het Biesboschmuseum te bekijken. Wij voeren westwaarts langs grote groepen ganzen om het, door mij nog niet eerder ingevaren, Gat van de Kleinen Hil in te varen. Hier zagen we een valk die in het water aan het spartelen was. Het leek of hij vastzat maar nadat hij wegvloog restten er op de plek wat grijze donsveren van, volgens kenners, een waterhoen. Slachtoffer zelf was niet meer te bekennen. Ontsnapt? Of waren het toch de veertjes van de valk?
Het waaide vandaag wat meer en via een leuke route voeren we richting de Rietplaat voor de lunch. Een mooi plekje in de zon uit de wind liet ons relaxed genieten van de natuur.

Lunch op de Rietplaat

Het laatste stuk voerde ons via nog wat smalle kreekjes, die nauwelijks vertraging opleverde door de hoge waterstand, langs de Amaliahoeve en brug van St Jan wederom de Amer op. Hier moesten we het laatste stuk tegen de inmiddels sterkere wind in varen richting de haven.
Doch zonder problemen bereikten we de luwte van de jachthaven en dreven we de laatste meters richting uitstapplek.
Iedereen was het over eens dat we het dit keer wel heel erg getroffen hadden met het weer!

1 reactie

Geef een reactie

