24-11-12 Optimisme vs Pessimisme

Dat verschil werd deze tocht duidelijk:
De Pessimist denkt : ” Wat een pest die mist”
De Optimist denkt : “Ach, trekt vast wel op die mist”

Ondanks wat mist vertrokken we dit keer voor een rondje Hollandse Biesbosch in combinatie met een stukje Dordrecht. Gedurende de dag zou de mist toch verder optrekken.

vertrekpunt
We vertrokken vanaf het bezoekerscentrum in oostelijke richting. De nevel gaf wat magisch aan de natuur wat het juist apart maakt om te varen. Na een stukje peddelen kwamen we aan bij de Helsluis.

helsluis
In dit jaargetijde betekent dat 4u van te voren aanmelden als je wilt dat hij open gaat. Er was wel een plek om uit te stappen maar het terrein ernaast was prive dus moesten we dit keer de boten “om” -dragen. Vandaar de naam Helsluis? Het bleek gelukkig mee te vallen een we maakten er maar gelijk gebruik van om even een boterham te eten aangezien het volgende stuk langs de Merwede daar wel eens minder gelegenheid voor zou kunnen zijn door keien. Toen we bij de Merwede aankwamen hing daar wel wat meer mist boven het water maar aangezien we niet over hoefden te steken konden we vlak langs de kant in ondiep water gerust veilig varen.

merwede

We hadden nu lekker stroom mee. Het was ook mooi om de binnenvaartschepen eerst alleen aan te horen komen en daarna ineens uit de mist te zien opduiken. Die voeren op radar hard door en zagen ons natuurlijk niet maar dat deed er ook niet toe juist omdat we vlak langs de kant voeren en we ver genoeg van de vaargeul afzaten. Na een tijdje dook voor ons een heel groot schip op met op de boeg wat leek op een kanon. Het bleek nog raarder toen we dichterbij kwamen want toen bleek dat een giraffe te zijn ! Een compleet nagebouwde ark van Noach lag daar aan de kant met nog verscheidene dierenkoppen die vanuit de boot naar buiten keken.

ark-001

De giraffe op de ark

Toen we Dordrecht naderden was de mist al ver weggetrokken en wilden we het centrum invaren. Daar kwam echter ineens een boot van RWS ons tegemoet varen. Of we wel wisten waar we mee bezig waren? Ja dus. Uitgelegd dat we langs de kant in ondiep water voeren en tenzij een schip recht op de kant knalde hij ons niet zou kunnen raken. Doch we mochten van RWS geen meter meer varen en moesten direct aan de kant aanleggen. Hij had er duidelijk de pest in en vooral geen zin om ons straks “op te moeten opdreggen”. Wij vonden dat nogal pessimistisch ingezien. Dat we enkel nog een stuk over het Wantij terug naar de biesbosch moesten varen, een verlaten stuk waar geen binnenvaartschepen voeren kon hun niet van de beslissing doen veranderen. Nu kwamen we er met een waarschuwing vanaf, maar ze moesten nog even elders zijn en als ze terugkwamen en ons weer op het water zouden zien , konden we een dikke prent verwachten. Tja, onze auto stond natuurlijk bij het bezoekerscentrum maar ons restte niks anders dan wachten. Na een dik uur gewacht te hebben, waarbij we ook diverse kleine motorbootjes voorbij zagen varen, was de mist nagenoeg geheel opgetrokken, maar we waren inmiddels ook flink afgekoeld door het stil-liggen. En even later zagen we weer een boot van RWS die ons gewoon voorbij voer zonder ons aan te spreken. Was dit nou dezelfde boot of een ander?

foto

RWS

De maat was vol, dus voeren we over het Wantij verder terug. Gelukkig kregen we het door het peddelen al gauw weer warmer en bereikten we zonder verdere problemen de auto.
Thuis natuurlijk verder uitgezocht of wat we deden echt strafbaar was. en dankzij het Kano-forum werd eea al gauw duidelijk. Het blijkt dat er een aantal rivieren zijn waar je bij beperkt zicht niet zonder radar op mag varen. Het stuk Merwede waar wij voeren is er 1 van. Maar goed, zelfs al hadden we wel radar bij gehad, een ander schip ziet ons daardoor nog steeds niet. Zelf zagen we de schepen ruim op tijd aan komen varen, maar waar wij voeren deed het er niet toe aangezien er enkel gevaar zou zijn als een schip recht op de kant voer. Maar ja, als je daar vanuit moet gaan. Afijn, volgende keer maar niet meer doen dus op dit soort rivieren en we hebben onze ervaringen met de rest van de kano-gemeenschap gedeeld op het kano-forum. Hopelijk worden verdere problemen hierdoor in de toekomst voorkomen.

Advertenties
1 reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: