19-1-13 Snert-tocht Veerse meer

Ondanks een week met vorst toch op vrijdag een mail met in dikke letters “It giet oan” erin. Blijkbaar was het veerse meer dus niet dichtgevroren ! Dus zaterdagochtend stond ik in de kou mijn gele Capella op het dak te laden. Op het laatste stuk na was de weg ernaartoe geheel sneeuwvrij. Voor de zondag was ook al weer sneeuw voorspeld maar nu was het droog, maar wel met een ijzige wind. Toen ik rond half 11 bij kanohaven de Piet aankwam was er al een tent opgebouwd. Marius en Martine zouden niet meevaren maar zich bezighouden met de vele erwtensoep op te warmen. Dus bleven er 8 enthousiastelingen over , voor mij veel nieuwe gezichten erbij, die wel het water op gingen. Het strandje was omgeven door 2 tot 3 cm ijs maar de trailerhelling was nog wel deels toegankelijk. Ik kwam goed beslagen ten ijs, een goede bontmuts met oorflappen en aangezien ik bewust mijn plastic Capella kayak had meegenomen om in te varen, kon ik een walstart vanaf de sneeuw het water in maken zodat mijn voeten droog bleven.

vertrek

Verder had ik Rubytec handenwarmers als test voor in mijn neopreen kanowanten. Om een goede grip met de peddel te houden en de ovaalvorm te kunnen voelen zijn deze in de handpalm deels open. Mijn plan was om bij de vingertoppen of op de rug van mijn hand deze handenwarmers te doen. De handenwarmers zouden 8u lang warmte moeten geven en een temperatuur van 60graden moeten halen. Op de kant deden ze het goed, klein en compact formaat theezakje en alhoewel de temp van 60graden niet gehaald werd had ik tot moment van vertrek lekkere warme handen. Doch bij een beetje water zogen ze het vocht gelijk op en deden ze het niet meer. Afijn, dan maar wat calorietjes verbranden…foto

rubytec

.

IMG_0280

Het plan was eigenlijk om eerst de kreek in te varen maar het deel na de brug vonden we al gelijk helemaal dichtgevroren en ontoegankelijk. Uiteraard werd nog wel even geprobeerd er doorheen te komen maar dit leidde wel tot veel lol maar tot weinig resultaat. Alhoewel, het “ijs was nu wel gebroken” onderling dus al kletsend voeren we door naar het ruimere water. Op de kanten na, was dit nog geheel ijsvrij en door de wind stonden er ook wel wat golven. Eerst voeren we in de luwte van de kant richting het hotel . Bootjes waren er verder niet te zien dus het rijk was aan de diverse watervogels. En natuurlijk een paar ganzen die met veel kabaal overvlogen. Ben geen goede vogelkenner maar aangezien het een snert-tocht was, waren dit ongetwijfeld Rot-ganzen…

IMG_0279

Tijd voor een stukje tegen de wind in om de zandkreekplaat te ronden, en daarna met wind mee weer terug. Blijkbaar was ik toch iets te warm gekleed met mijn fleecetrui onder mijn anorak, want ik kreeg het alsmaar warmer en warmer en begon ondertussen meer te verlangen naar een koud biertje dan naar snert ! Dus toch maar even de peddelwanten uit en oorflappen omhoog…

IMG_0281

Na totaal ongeveer 1,5 uur gevaren te hebben kwamen we weer terug bij de tent. Het omkleden en kano’s opladen zorgden voor genoeg afkoeling om de snert uitstekend te doen smaken. Ook was er nog warme choco met slagroom en speculaas. Goed georganiseerd dus en een aanrader voor volgend jaar voor wie er niet bij was.

IMG_0283

Geef een reactie

