6-4-13 Kayaksailing Grevelingen 20km

Een relaxtochtje op het grevelingenmeer. Ik vertrok rond 9u vanaf huis en de thermometer gaf maar net +2C aan. Maar het beloofde toch een mooie dag te worden met ook wat noorderwind, 4Bft, dus het zeiltje was mee. Weer een tijd geleden dat ik in het haventje van Brouwershaven was, en er was nog nauwelijks iemand, dus ik kon direct naast de trailerhelling parkeren. De mastlijnen van de zeilbootjes klapperden in de frisse wind. Toch nog maar de peddelwanten aan en muts op met deze wind. Ik vertrok in oostelijke richting voor een koffiebreak op Stampersplaat. Daar blokkeerde een groot werkschip met graafmachines erop de haven maar een kayak kon er wel langs.

20130412-212813.jpg

Vanuit het noordoosten kwam al wat blauwe lucht aan, dus tijd om verder te gaan. Ik peddelde richting Veermansplast en de lucht werd steeds mooier. Het was weer een tijd geleden dat ik mn zeiltje (met zuignappen gemonteerd) had gebruikt dus ik kon niet langer wachten om hem te gebruiken. Met een lekker vaartje schoot ik richting de archipel.

20130413-084609.jpg

Daar kwam ik Sjors tegen, die ook een rondje aan het peddelen was en juist op het punt stond om weer verder te gaan. Na even bijgekletst te hebben, maakte ik me gereed voor een lunch en voer hij weer verder. Op enkele vogels na had ik het gehele eilandje voor mezelf. Ik koos een plekje op de steiger uit zodat ik een steuntje in de rug had en ging even genieten met een tijdschrift uit de wind in de zon. Na de afgelopen lange winter was het heerlijk om weer in de warme zon te zitten!

20130413-083306.jpg

Daarna zeilde ik verder richting recreatie-eiland Ossehoek, dat met deze wind snel dichterbij kwam. Er waren verders nauwelijks bootjes op het water. De meeste moesten nog vaarklaar gemaakt worden. Dus ook op Ossehoek was het rustig. Het weer bleef heerlijk dus ook hier heb ik gewoon weer genoten van de zon totdat het toch echt tijd was om terug te keren.

Het plan was om terug enkel te peddelen, maar de wind trok aan, golven werden hoger en schuimkoppen kwamen op het water. Met de 5bft wind schuin achter me kon ik het niet laten om het zeil weer te gebruiken in combinatie met peddelen. Met een snelheid van tegen de 14km/u ging ik zonder al te veel kracht te zetten razendsnel naar het haventje van Brouwershaven terug. Dit was echt kicken ! En wie twijfelt over een kayakzeil… doen !!!

20130413-120540.jpg

8 reacties
  1. berend zei:

    Hallo kayaksailer,
    ook ik heb plannen om een flat earth op mijn zeekajak te zetten. Ik wil natuurlijk zo scherp aan de wind zeilen als mogelijk. Denk jij dat een extra scheg net achter de mast – bij wijze van kiel – zou helpen of is dat onzin?

    • Hi Berend, ik heb er geen ervaring mee, maar ik kan me voorstellen dat het de zijwaartse drift vermindert en dat dit ten goede komt aan een scherpere hoek. Doch hoger aan de wind gaat ten koste van snelheid. Vaak kan je dan beter gewoon peddelen..

  2. berend zei:

    Ja, wel gek. Met een normale zeilboot ga je aan de wind juist behoorlijk hard. Genoeg om te overdenken. Ik ben nu al benieuwd wat ik ga meemaken.

  3. berend zei:

    Nog een vraagje, kajaksailor: ik sta op het punt een Dawn Treader te kopen voor mijn zeilplannen met een Flat Earth. Iedereen roept dat deze kajak te smal is (52 cm) voor een stevige wind met zeil en dus snel kapseist. Wat denk jij? Jouw kajak is toch ook niet overdreven breed?

    • anorak84 zei:

      Moet geen probleem zijn Berend.
      Ik heb zelf nog geen enkel moment gehad dat ik bijna omging, zelfs niet met harde wind. Ze worden ook op surfski’s geplaatst en ik zag op internet ook een foto van een Rockpool Taran met zeil, en die is ook 52cm.

      Tav de bevestiging kan het iets van invloed zijn. Hoe smaller de boot des te scherper de hoek van de tuilijnen met de mast, en des te minder sterk bij zijwind. Iets dichter bij kuip plaatsen is dan een optie zolang je nog wel ruimte hebt om mee te peddelen. Vooral hoog aan de wind zal je mee moeten peddelen. Vaak spreekt men dan ook van paddle-sailing.

  4. berend zei:

    Dank voor je uitleg kayaksailor. Ik ga dit weekend die Dawn Treader bekijken. Ik weeg 110 kilo en heb het vermoeden dat een Dawn Treader heel weinig zijwaartse drift heeft als ie flink in het water wordt gedrukt. Ik ben nu al benieuwd naar alle experimenten. Heerlijk. Houdt me van de straat.

  5. berend zei:

    Inmiddels de Dawn Treader gekocht. Hij vaart prima, volgens verwachting. Rotsvaste koers, geen moer zijwaartse drift. Ik denk dat ie goed zeilt. Er zit toch ook nog een scheg onder voor het uiterste geval. Voorjaar 2015 koop ik een Flat Earth zeil. Misschien zeilen we samen nog een keer op.

    • anorak84 zei:

      Gefeliciteerd met je kayak! Fijn dat ie goed bevalt. Leuk dat je ook een zeiltje gaat kopen. Voor vragen kan je me beter mailen ipv via deze site. Anorak84@gmail.com. Groetjes Ferry

Geef een reactie

