30-6-13 Bergen op Zoom -Yerseke retour 38km

Het was rond half 4 laag water bij Yerseke dus gunstig om hier even naar toe te varen. Ik vertrok rond kwart over 10 vanaf de boulevard van Bergen op Zoom en voer richting de kanoclub. Boven de huizen van de Bergse Plaat zag ik het metershoge fakkelen van BASF, zodat het net leek of er een grote brand was. Toen ik bij de club aankwam had ik beter uitzicht en zag ik dat het inderdaad vanuit Antwerpen kwam.
Bij de club moest ik even overdragen en aan de andere kant van de dijk was alles dichtgegroeid. Ik duwde mijn kayak voor me uit zodat die een pad creeerde en ik minder last had van brandnetels. Het was nog wat bewolkt maar vanuit Zeeland zag ik al blauwe lucht tevoorschijn komen. Op richting de Speelmansplaten. Voor me zag ik al wat zeilbootjes richting de Bergsche Diepsluis gaan.

20130709-215835.jpg

Ik benutte even een korte sanitaire stop bij de Speelmansplaten en om gelijk mijn kleding even aan te passen aan het betere weer, dus anorak uit, zonnebril op en gps tevoorschijn.
Toen ik de Speelmansplaten uitvoer zag ik de zeilbootjes nog liggen voor de sluis. Dus ik begon deze laatste 800m wat sneller te peddelen zodat ik nog meekon. Geen probleem, en ook qua ruimte was er plek genoeg zodat ik rond 12u in de sluis lag.

20130709-215932.jpg

Op de Oosterschelde waaide een lichte 3-4Bft. Mijn vaarkoers lag op 220graden zuidwest en met een kleine berekende correctie voor de zijwaartse getijstroom hield ik voor 3km 5graden zuidelijker aan. Door course, heading en bearing met elkaar te vergelijken kan je checken of je goed op koers blijft. Altijd leuk om dan op de gps te zien dat de berekening klopt en de resulterende vaarkoers (heading) dan inderdaad 220graden is. De golven kwamen recht van voren en drukten mijn snelheid enigszins maar het was lekker rustig op het water. De roodgroene boei kwam al gauw in zicht en toen ging ik een iets westelijker 263 vaarkoers aanhouden. De zon begon al goed te branden en gelukkig had ik veel drinkwater bij. Maar dit had wel weer tot gevolg dat ik weer nodig wat kwijt moest.. Gelukkig kwam Yerseke gauw in zicht.

20130709-220033.jpg

Door aan te leggen aan het steigertje had ik gelijk (illegaal) toegang tot de toiletten. Geen havenmeester te zien, dus doen maar…Neem aan dat ze ook niet willen dat ik op zondag in zeeland hier in het openbaar op de dijk ga…. Nadat ik me weer heel veel lichter voelde besloot ik mijn boot toch maar bij het steigertje weg te halen en naar het havenhoofd terug te peddelen en daar uit te stappen.

20130709-220159.jpg

Daar stonden wat bankjes en had je een mooi uitzicht op de getijwisseling. Een aantal platen komen hier mooi droog te liggen en vanuit het haventje vertrekken allerlei bootjes hier naar toe om op deze platen naar zeevruchten te zoeken. Onder genot van een lunch, lekker zonnetje, radiootje en een tijdschrift wachtte ik de kentering af.

20130709-220315.jpg

Rond half 4 was het weer tijd om terug te keren. Dit keer voer ik noordwaarts de Schelpkreek af tussen de platen door richting Gorishoek zodat ik daarna wind, surfgolven en stroming mee had in oostelijke richting terug naar de sluis.
Met een snelheid van 11km/u schoot dit snel op. Helaas ging dit keer net voor mijn neus de sluisdeur dicht zodat ik 20-25min moest wachten. Maar toen had ik wel de hele sluis voor mezelf alleen. De laatste 6km over het Zoommeer was vlakker water en moest ik dus harder voor werken. Bij de club aangekomen moest ik even zoeken in het riet, waar was ik nou ergens ingestapt..Het was er zo volgegroeid. Maar ik vond het toch en na even overdragen kon ik mijn boot weer in de Binnenschelde leggen. Hierbij verstoorde ik de rust van 2 meisjes die lekker in het zonnetje bij de kanosteiger lagen te zonnen. Ze vonden het niet erg, maar ik was toch snel weer weg, zodat ik om half 7 weer bij de boulevard aankwam.

Geef een reactie

