13 en 14-7-13 Rondje Voorne, indien mogelijk.. 65km

20130718-164258.jpg

Dit rondje wilde ik al langer doen maar er zaten wel 2 lastige hindernissen tussen . En google earth en streetview laten een hoop zien, maar niet alles, er lag dus nog een verrassing voor me!
Om vanaf het Brielse Meer richting Noordzee te komen heb je je kanokar hard nodig. Eerst een stuk van 1km richting Oost Voornse meer en nog een stuk van 2km richting het strand aangezien er een stuk beschermd natuurgebied ligt. Wel mogelijk maar veel gesjouw, dus reden om niet meer mee te nemen dan noodzakelijk voor dit weekendje. Lichte hangmat, geen kookspullen maar enkel esbit-brandertje en mok voor wat koffie.

20130717-175617.jpg

Zaterdag:
Rond 10u vertrok ik vanaf strandtent ‘t-Hoad in Middelharnis. Hier bereidde men zich alvast voor op een drukke dag vanwege het beloofde mooie weer. Ik laadde mijn kayak in en maakte de 3km korte oversteek van het Haringvliet richting het Spui. Dat volgde ik tot het sluisje van de Bernisse.

20130717-175731.jpg

Hier moest ik mijn kayak overdragen, maar er waren goede steigertjes dus geen probleem. Nog even met de kayak in de golven van het sluisje gespeeld en toen weer verder de Bernisse af. Een mooi natuurgebied dat behalve wat vissers en wielrenners, en dankzij het verbod voor motorbootjes, nog geheel in rust was.

20130717-175833.jpg

Veel jonge eendjes en jonge zwanen en aardig wat grote vissen hier. Drukker werd het toen ik bij het Brielse meer kwam.
Speedboten, waterscooters,-skiers en volle strandjes met badgasten. Bij Brielle op het Ruigeplaatje aangekomen hield ik een pauze en kon ik ook even heerlijk relaxen in de zon. En natuurlijk verbaasde gezichten als ik vertel dat ik vanuit Middelharnis kom en met hangmat ergens ga kamperen. Even later weer met een snelheid van 8.5 verder in NW-koers richting OostVoorne. Hier lagen wat eilandjes geschikt voor overnachting. Het grotere eiland vlak voor de jachthaven bood de mooiste gelegenheid voor de hangmat. Maar eerst verder varen want ik wilde vast verkennen hoe ik de volgende dag het best de boot naar het Oostvoornse meer kan brengen. De steiger aan de Brielse Maasdam bleek via Google Earth ideaal maar in werkelijkheid 2m boven het water uit te steken! De oever naast de steiger liep verder sterk 45° schuin omhoog maar ik wist toch aan de kant te geraken en legde de kayak in het gras.
De kortste route ging via prikkeldraad (waar m’n kayak evt. nog wel onderdoor zou kunnen), over heidegrond en een gaashekwerk. Dat ging dus niet lukken in m’n eentje… Afijn, ik klom er overheen en liep verder naar het water. Overal hevige oeverbegroeiing met veel riet maar op 1 plek wel een 50cm breed licht platgetrapt modderpadje met keien naar het water waar blijkbaar een visser had gezeten. Ongeveer 20 meter. Niet ideaal maar best way to go! Over het dijkje liep ik terug en kon ik zonder hekwerken of prikkeldraad naar de jachthaven lopen. Iets meer om, maar stukken beter. Wel voelde ik wat steken in mijn rechtervoet en blijkbaar was toch een puntje van het verroeste prikkeldraad afgebroken en in mijn schoen blijven hangen. Met mijn zakmes kreeg ik het kleine stukje metaal er niet uit zonder mijn waterschoen kapot te snijden maar in ieder geval wel zo dat ik het niet meer voelde.
Ik liep weer terug naar mijn kayak, spoelde m’n modderbenen af en voer naar brasserie Amuse om daar wat te eten. Daarna naar het eiland waar ik mijn hangmat op wilde bouwen.

20130717-180241.jpg

De plek was daar nog wel vrij maar iemand had daar wel zijn aggregaat neer gezet. Ach, in dienst sliep ik ook door een aggregaat heen en hij zou vast niet gehele nacht aanstaan. En inderdaad, terwijl ik lag te loungen in de hangmat haalde de eigenaar hem al weg.

20130717-180134.jpg

Zondag:
Na heerlijk te hebben geslapen, vroeg wakker door de zon en het geluid van watervogels. Even een kop koffie gezet met de esbit-stove (en uit de buurt blijven vanwege de esbit-stank)

20130717-180555.jpg

Daarna snel opgeruimd en op pad. Er stond geen zuchtje wind. Bij de jachthaven haalde ik de boot uit het water en met de kar liep ik 1km zonder problemen tussen de vele konijnen door over het verkende stuk richting het riet.

20130717-224834.jpg

En dat werd een klus. Mijn karretje rolde niet door de vele dichte begroeiing en de korte bochtjes vormden een ware hel voor mijn 5m lange kayak. Op een moment hing mijn kayak half in de lucht / in het riet op zijn zijkant omdat hij de bocht niet kon maken en stond ik te trekken aan de toggles om hem eruit te krijgen. Het pad was ook te smal om naar de achterpunt van de boot te lopen .

20130717-180854.jpg
Na veel gevloek en getrek luktte het me volbezweet en onder de schrammen toch de boot onbeschadigd, maar onder de modder en planten/rietresten, er doorheen te krijgen. Ik rolde de smerige boot een paar keer om in het heerlijk koele heldere water zodat dek en ook de kuip schoon kon spoelen en nadat ik weer was ingestapt besloot ik er toch ook nog maar een eskimorol aan toe te voegen zodat ik zelf ook weer afgekoeld en schoongespoeld was.

20130717-180958.jpg

Zo, boot weer fris, zelf weer fris en nu weer op weg. De 2,5km over het saaie spiegelgladde meer waren snel afgelegd en bij de surfclub haalde ik weer mijn kanokar tevoorschijn voor het langste overdraagtraject. Hier liep een verhard pad dat uitkwam bij de Strandweg richting strand. Toen ik bij de parking aankwam zag ik dat de zee toch wel heel ver weg lag. Als dat maar gaat lukken..Omkeren is geen optie! 1 mul zandpad liep het natuurgebied in en 1 verhard pad volgde de kustlijn. Mijn route dus, want het natuurgebied was verboden toegang voor kayaks..

20130717-181101.jpg

Het verharde pad veranderde al snel in onverhard en enkel langs de kant was een smalle strook gras dat goede ondergrond bood voor mijn kanokar. Een groepje wandelaars keek verbaasd naar mij en mijn kayak. “Komt dit pad toch wel bij de zee uit? ”vroeg ik argwanend. “Ja”was het antwoord “maar dat is nog wel effe lopen hoor! “ Maar wat als de laatste 800m uit mul zand bestond? dacht ik even later. Te mul voor mijn karretje? Ook dat laat google-earth niet zien. De omdenk strategie. >Heb je een probleem? > Ja>Kan je er iets aan veranderen? >Nee> Maak je dan geen zorgen..

20130717-223900.jpg

Het werd al behoorlijk warm ook en de Dazen gingen nu ontbijten op mijn benen. Even verderop moest ik kiezen tussen het mulle zand rechtvooruit met de zee heel in de verte of het afbuigende hardere pad rechtsaf door de lage begroeiing heen. Die keuze was makkelijk en na nog wat gelopen te hebben was daar ineens de zee…Bijna althans want het afgaande water was al ver weggetrokken en er lag dus nu een grote deels drooggevallen zandplaat, maar dat was tenminste geen mul zand. Ik had het gered, precies uitgekomen op de grensmarkering van het natuurgebied en daar was de verkoelende zee, het einde van alle hindernissen. Ik voelde me zoals de ontsnapte gevangenen uit de waargebeurde film “The Way Back” die uiteindelijk na een lange barre tocht door de droge woestijn bij een verkoelende oase aankwamen.

20130717-223756.jpg

Toen ik uiteindelijk weer mijn boot in het water had, opgefrist was en met lichte peddelslagen snel over de spiegelgladde zee richting Rockanje voer voelde ik me heerlijk! Bij de Salsa Beachbar van Rockanje lekker wat gedronken onder genot van vrolijke Salsa muziek en toen door naar de Haringvlietsluis. Door de boei en de sluis in de verte op 1 lijn te houden kon ik corrigeren voor afgaande stroming, maar ik had stroming recht tegen en daar viel weinig tegen te corrigeren. Het was lang wachten bij de sluis maar toen ik erdoor was restte me nog slechts 13km over het Haringvliet via Hellevoetsluis naar Middelharnis. Het tempo zat er weer lekker in en het werd steeds warmer door de zon, maar dat is het grote voordeel van watersporten: verkoeling genoeg!

Geef een reactie

