Zweden, hammock paradise in Baltische zee 25-8 t/m-30-8

De Zweedse scherenkust stond al lang op mijn lijstje van vaarwensen. Toen ik met John en Christel rond de tafel zat om te varen bij het wat meer bewoonde Denemarken, veranderde de plannen al snel richting het mooie Zweden.

Op vrijdagmiddag 23-8-13 vertrokken we daarom met 3 kayaks op het dak richting Valdemarsvik aan de Oostkust van Zweden. Hier kwamen we zaterdagochtend aan op de camping. Omdat de auto naar het eindpunt ging, moesten we eerst de boten laden met spullen om te checken of we wel genoeg ruimte hadden in de boot. We konden niet zeker zijn van winkels onderweg dus er werden ook veel noodrantsoenen ingepakt en uiteraard veel drinkwater. Daarna was er nog tijd genoeg voor John en Christel om de auto naar het eindpunt te brengen in Söderköping en met de bus terug te gaan.
Die tijd hadden we wel nodig want ze moesten 2,5u wachten op de bus! Maar goed, een terras en enkele winkels vulden de tijd. Een heldere hemel onttrok snel de warmte van de grond zodat het flink afkoelde en aangezien we ook nog best vermoeid waren van de reis werd het niet laat.

25-8 Valdemarsvik- Ekholmen 18km
Het was een frisse nacht geweest met een minimumtemperatuur van 5graden. Een laatste warme ochtenddouche was dus genieten. Snel ontbijten en toen op pad!
Het zouden geen lange vaardagen worden. Enerzijds omdat Christel weinig kayakervaring had, maar ook omdat het zoeken naar een geschikte slaapplaats toch wel enige tijd vroeg en we vooral ook wilden relaxen ipv presteren qua km’s.

Vandaag voeren we 15km de fjord uit in zuidoostelijke richting. Mooie rotsachtige kust met leuke prive-optrekjes aan het water. Een lunch op enkele gladde rotsen ontaardde in even lekker zonnen. Daarna draaiden we koers NO. Rond 14u30 besloten we op zoek te gaan naar een overnachtingsplek. Dit werd gevonden op een eiland van 250 bij 300m.(N58°7.378 E16°49.871) Op het vlakke stuk zaten wel heel veel rode mieren dus het was even zoeken naar een plek dat wat meer geschikt was. Ook de grond was lastig. Rots met een paar cm humus erop. Maar door de haringen zo horizontaal mogelijk in de grond te schuiven wist John toch z’n tent op te bouwen. Mijn hangmat gaf minder problemen. Mogelijkheden genoeg.

Wat dierlijke uitwerpselen en wroetsporen in de grond duidde op wat groter wildlife (wild zwijn?). Op sommige plekken groeide wit droog korstmos. Als je erop liep leek het wel of je in de sneeuw liep. Het knarsde en liet je voetsporen achter. Hier en daar waren grote zwermen muggen die je op flinke afstand kon horen. Gelukkig zaten ze niet bij ons in de buurt.
De pastaschotel smaakte heel goed en onder een prachtige zonsondergang genoten we van een klein kampvuur (en wat Glengoyne). Prima afsluiting voor een eerste dag.

26-8 Ekholmen-Fyrudden-Harstena 20km
Ik werd vroeg wakker (7u) van het ochtendlicht en het geluid van Woody de specht. En toen ik uit de hangmat kwam stortten een aantal muggen zich gelijk dankbaar op hun ontbijt. Deeeettt!!! Aangezien het zoeken naar een goede slaaplokatie best wel tijd vroeg leek me het niet verkeerd om bijtijds op te staan en te gaan varen. In de tent van John en Christel was het nog stil. Met wat zachte knorgeluidjes probeerde ik een wild zwijn te immiteren, maar blijkbaar had ik geen talent want ik werd begroet met “goedemorgen Ferry”.. We voeren noordwaarts tussen de vele eilandjes door richting Fyrudden. De kwallen in het water deden ons eraan herinneren dat we toch echt op zee zaten maar het leek wel binnenwater. Zo vlak als een spiegel en je zag elkaars spiegeling in het water dan ook heel mooi.

In Fyrudden vonden we een kleine supermarkt zodat we wat vers brood en drinken konden kopen. Het balkonterras nodigde ons uit voor een koffie met “zeezicht” en free-wifi !!! Ook de watervoorraad werd weer aangevuld.

Daarna voeren we oostelijk en pauzeerden we op het eiland Gubbon. Een mooie kleine baai. Hier zou ook een uitzichtpunt zijn maar zo hoog was het eiland niet dus we hebben er niet verder naar gezocht.

Vlak voor Harstena vonden we een kampplek op een hoge rots met pracht uitzicht ! (N58°14.325 E16°58.768) Wat heerlijk dat je hier overal gewoon mag wildkamperen. Het kampvuur werd met een firestick en droog gras aangemaakt. (Gewoon omdat het leuk is). De tarp boven mijn hangmat was niet nodig en zo had ik nog mooier uitzicht vanuit de hangmat.

27-8 Harstena-Tyrislöt-klein eiland: Kålskär …20km
We zaten op een eilandje net ten westen van Harstena dus na even te hebben gepeddeld kwamen we in het pittoresque dorpje aan. Het was heerlijk weer en het water was weer een spiegel. De leuke botenhuisjes spiegelden in het heldere water.

Er zou hier een winkeltje zijn waar je wat kon kopen , maar het seizoen bleek al voorbij te zijn, dus de winkel was dicht. Op enkele mensen na gaf het eiland een verlaten indruk. Gelukkig konden we water bijvullen bij een handpomp.

Ook de vele bramenstruiken leverden een bonus. We voeren verder richting camping Tyrislöt , zodat we daar mogelijk wat brood konden kopen. Onderweg hadden we uitzicht op de open zee. De blauwe hemel leek wel versmolten met de zee en enkel door een paar eilandjes in de verte kon je de scheiding van de horizon met de zee plaatsen.

Aangekomen bij de camping zagen we een jong engels stel die via “Do the North” een paar dagen hadden gevaren in een 2persoons Tahe Marine kayak. Toen ik vroeg of er een winkel was om brood te kopen, boden ze ons hun brood aan dat ze over hadden. Geld wilden ze er niet voor hebben maar toen ik ze allebij een Mars aanbood waren ze daar wel blij mee. De camping had ook een klein terrasje, waar we wat dronken. Na de lunch trokken we verder door een doolhof van kleine eilandjes. Onderweg kwamen we nog een tweepersoons huurkayak tegen met 2 jongens die ook de weg kwijt waren. Ze moesten naar dezelfde camping toe en ze hadden wel een gedetailleerde kaart maar door de vele eilandjes geen benul van waar ze ergens waren. Pas nadat ik ze de goede kant had opgestuurd kwamen we erachter dat het Duitsers waren 😉 Tja, en dan hadden ze wel een simpele noodtelefoon bij , maar als je niet weet waar je bent wordt het toch lastig hulp vragen. Ze hadden geluk dat ze ons tegen kwamen want verder was er geen bootje op het water te zien!
Wij vonden op een klein eilandje weer een geweldige kampeerplek. (N58°22.372 E16°55.104) Zelfs een zitkuil in de rots waar we konden koken. De kampeerplek werd gewoon elke dag mooier!

John moest de tent nog wel een keer verplaatsen vanwege de vele rode mieren Hij had al een paar beten, maar toen we de tent wat meer op de rotsen plaatstten ipv in het bos had hij daar geen last meer van en bovendien een nog mooier uitzicht vanuit de tent. Het kamperen met een hangmat in deze omgeving maakt alles wel veel makkelijker. Stenen, boomstronken, schuine grond of ongedierte, het maakt niet uit. 2 Bomen is voldoende en die zijn er genoeg.

Een mogelijk volgende keer zou ook zeker met hangmatten gaan gebeuren. Ook werd er nog gezwommen en een twijfelende Christel werd door mij met een klein subtiel duwtje over haar angst voor koud water heen geholpen.

28-8 Kålskär – St Anna – Tangtorp 21km
John wilde nog even een foto vanaf de rots maken terwijl wij beneden voeren. Geen probleem, maar toen hij snel achter ons aan kwam varen voer hij over een rots die net onder het wateroppervlak verstopt lag (rots stond zelfs aangegeven op de kaart) Met als gevolg dat de Baidarka nu wat rode verf aan de onderkant mist en de rots daarintegen een rood plekje heeft. Hopelijk is de rots (heet nu Red-rock) daardoor beter te zien voortaan.

Vanwege het warme weer was ons watergebruik hoog en moesten we vandaag weer een plek vinden om water bij te vullen. Mijn 4L Dromedary bag zat nog wel vol maar zou toch maar net genoeg zijn. Dus voeren we richting St.Anna waar we vlakbij de brug van de 210 een jachthaventje hadden gevonden op de kaart met faciliteiten.
Onderweg zagen we steeds meer riet aan de kant. Vast omdat het water steeds zoeter werd. Ook de dagelijkse kwallen waren verdwenen. Het leek wel of we bij de Heen aan het varen waren. Maar toch leuk voor de variatie.
Helaas was de winkel gesloten omdat de eigenaren ziek waren maar aan de overkant was een cafe. Alleen nog niet open, dus we gingen eerst maar ff lunchen. Vervolgens zaten we stipt 12u op het terras. Tijd voor een lokaal Zweeds biertje.

Het cafe had geen vaste waterleiding dus onze waterflessen kregen we maar net driekwart gevuld terug. Maar alles beter dan niks. Hier zouden we het wel mee redden. We voeren verder noordwaarts en na een paar eilanden bekeken te hebben vonden we eindelijk een kleiner eilandje ten zuiden van Tangtorp dat geschikt was. (N58°24.892 E16°46.643) Hier was al eerder gekampeerd aangezien er een eenvoudig soort bankje gefabriceerd was met een stenen kampvuurcircel ervoor.

Ik had nog energie genoeg en besloot zelf nog even 4km te varen om te kijken of ik aan vaste wal nog een campingwinkel kon vinden . Helaas was er niets te vinden in de omgeving. Vervolgens nog even de bijna geheel lege AA-batterijen van mijn GPS en mijn telefoon opgeladen via de Powermonkey zonnelader. Een paar uurtjes zon was voldoende, geweldig!
De vele muggen waren echt heel vervelend. Door mijn G1000 broek en fleecetrui kwamen ze niet heen maar wel door mijn sokken. Nadat ik ook nog eens Gamaschen aan had gedaan om mijn enkels te beschermen konden ze nergens meer door mijn kleding steken. Maar hoewel ik genoeg Deet ophad werd ik alsnog gestoord van het gezoem om mijn hoofd. Verder kreeg ik het door de warme fleecetrui en het kampvuur bloedheet. Verder weg bij het hete kampvuur en wat meer op de rots aan de waterkant zaten gek genoeg geen muggen en het was daar tenminste wat koeler. Hier hield ik het beter uit. Dan maar even niet bij het vuur zitten. Sorry dat ik je “bonte avond” heb verpest, John.

29-8 Tangtorp- Stegeborg 19km
Via een kleine omweg rond het eilandje Fruholmen voeren we verder westwaards richting de Söderköpingfjord. Wat minder beschut varen en voor het eerst ook wat meer wind. Tegen nog wel. Ook de blauwe lucht verdween en er kwam meer bewolking. Bij Stegeborg vonden we een camping, jachthaven, toilet, pondje, picknicktafel en daarna ook nog een leuk terras. Hier konden we zelfs wat verse broodjes kopen. Helaas hadden we net gelunched maar ik had nu al zin in het ontbijt van de volgende dag! Ook was er nog een aparte toren, maar dit was geen cultuurreis, dus verder maar weer….

Op 1,5km ten noordwesten van het terras vonden we een prachtig leuk eilandje , Farmorsholmen (100 bij 25m groot :N58°26.953 E16°34.309) met prima kampeerplek voor tent en hangmat en ook alweer een kampvuurcircel gereed. Doordat het midden in de fjord lag kreeg je echt zo’n “gestrand op een onbewoond eiland” -gevoel… Ik kleedde me snel om want het was nu beduidend kouder. Ook zou het vannacht kunnen gaan regenen maar nu vonden we gelukkig nog genoeg droog hout en gras om een leuk kampvuurtje mee te bouwen.

30-8 Stegeborg – Söderköping 16km
Het had niet geregend vannacht dus we konden alles droog inpakken. De broodjes smaakten nog heerlijk. We moesten eerst nog 10km door de fjord varen. We zagen weer talloze mooie kleine droomeilandjes met prive-huisjes, compleet met torentjes, sauna’s, noem maar op. Ook John zag het helemaal zitten “Wat moet het heerlijk zijn om in zo’n gebied te kunnen wonen”. “In retraite?” vroeg Christel. “Nee, gewoon hier, op zo’n eilandje !

We kwamen al gauw aan bij het begin van het 190km lange Göta-kanaal. Een kanaal dat icm een aantal meren en andere kanalen de mogelijkheid biedt binnendoor naar het Kattegat te varen. Ofwel, een belangrijke verbindingsroute tussen Stockholm en Göteborg. De sluis hier had al een flink aantal meters verval en op dit kanaal kwam je nogal wat sluizen tegen. Mooi, maar wel tijdrovend.

Wij kozen echter het riviertje parallel hieraan voor de laatste 6km. Helaas kwamen hier, vooral op het laatste stuk, ook wat rioolpijpen op uit, zodat het af en toe behoorlijk stonk. Rond half 12 kwamen we uiteindelijk aan bij de auto. In het parkje werd juist eea opgebouwd voor een middeleeuws vikingfestival. Helaas konden wij er niet van genieten want we zouden gelijk weer gaan rijden.
We hadden nog maar net de boten op het dak geladen of het begon te spetteren en later hard te regenen. Een overnachtingsplek in Denemarken in de regen leek ons niet aanlokkelijk dus reden we rechtstreeks door naar huis waar we tegen 3u aankwamen.