6-10-13 Oosterschelde 26km

Een windstille grijze dag. Mijn plan was al om waarschijnlijk te gaan varen op de oosterschelde maar toen Marius een sms stuurde of ik mee wilde varen vanaf Bergse Diepsluis richting Gorishoek en Yerseke, ofwel mijn geplande route, was dit een teken…varen! We waren vandaag met zijn driëen, Jan was er ook bij. Rond 11u vertrokken we in een lekker tempo richting Gorishoek. Ik had toch korte broek en kort shirt aan onder het mom van “kleden op de watertemperatuur” en met peddelen krijg je het gauw genoeg warm. Jan had er de pee in om toe te moeten geven dat ik toch gelijk had qua kledingkeuze en deed aangekomen bij Gorishoek net als Marius toch maar de Anorak uit.

20131014-184741.jpg

Daarna vervolgden we onze tocht langs een 2-tal vissersboten richting Yerseke. Het was laagtij en de platen lagen mooi droog. Een smalle geul voerde ons richting het haventje van Yerseke. De lucht begon al open te trekken en toen we op het dijkje van de jachthaven onze lunchpauze hadden op een bankje, zaten we eindelijk in de zon. Het was heerlijk rustig op en aan het water.

Over de glibberige stenen liepen we terug naar onze boten. Gelukkig had ik mijn ice-spikes om. Doordat er nauwelijk wind of golven waren, kon je de bodem goed zien. Het smalle geultje richting Krabbendijke was dus gemakkelijk te vinden maar als een soort hectometerpaaltjes langs een snelweg stonden er vele staken/boompjes in de slikken geprikt.

20131014-181635.jpg

We voeren een flink eind zuidoostelijke richting en draaiden daarna noordwaarts richting de weervisserij gebieden van de oosterschelde. Een gebied waarin ze gebruik maken van een 16e eeuwse vistechniek. (nl.wikipedia.org/wiki/weervisserij )

20131014-181717.jpg

We konden net tussen de staken heenvaren en voeren door richting het eindpunt waar een jongetje aan de kant onze kayaks zag en al wijzend naar ons hard “papa !” riep.

Marius had al gelijk de neiging om te keren….hij zat niet te wachten op een verloren zoon!

Maar toen we de boten optilden richting de auto en het jongetje mee wilde helpen was hij gerustgesteld…zo hulpvaardig, dat kon er nooit 1 van hem zijn !

Plaats een reactie