12-7-14 Deadliest Catch oost-Grevelingen 22km

Het is zwaar bewolkt en een lichte regen valt tijdens het opladen van mijn kayak. Maar het is niet koud dus ik wilde toch wel even het water op. Op naar mijn favoriete vaarplek, het Grevelingenmeer. Als ik bij paviljoen Meerzicht aankom klaart het al iets op. Het is niet druk en ondanks een windkracht 0 staat er toch iemand te wiebelen op een windsurfplank.
Als ik net in de kano zit besef ik dat m’n zonnebril nog in de auto ligt. Ik kijk rond naar de bewolkte lucht en denk “Ach, laat maar liggen, dan is de kans groter dat de zon zo gaat schijnen

Ik vertrek in westelijke richting naar Bruinisse. Het water is niet koud constateer ik na een korte eskimorol. Maar met enkel korte broek, thermoshirt en zwemvest peddel ik toch maar even goed door om het weer wat warmer te krijgen.
Langs de waterkant zie ik vele mensen op zoek naar mosselen, krabbetjes en andere waterdieren. Ik volg de kant grotendeels, vaar even door het jachthaventje van Bruinisse en snij de bocht wat af richting de bootsteiger bij Dreischor.

20140721-121447.jpg

Een duiker is juist bezig zijn auto weer in te pakken. Hij merkt me pas op nadat ik hem groet zodra ik op het bankje ga zitten voor een lunch en kijkt hij me dan onderzoekend aan. Het feit dat m’n haren nog nat zijn en een zwemvest om heb interpreteert hij verkeerd. “Ben je hier ook ingestapt” vraagt hij. Ik leg hem uit dat ik bij Meerzicht ben ingestapt en dat ik daar ook weer naar terug ga. Die plek kent hij niet, maar met wat wijzen naar 8km verderop is hij toch zichtbaar onder de indruk. “En blijven al je spullen dan droog in die zak?” vraagt hij wijzend naar m’n waterdichte zak. Ik leg hem uit dat alles inderdaad droog blijft maar dat ik ook waterdichte luiken heb, wijzend in de richting van m’n kayak. Nu valt het muntje. Hij dacht dat ik over was komen zwemmen !

20140716-133140.jpg

Het zonnetje begint inmiddels af en toe door te komen. Ik pluk nog wat bramen en kom weer in aktie. Herkingen ligt heel aanlokkelijk in de zon, dus mijn volgende waypoint is gauw bepaald. Aangezien er nog een lange strekdam ligt moet je ver genoeg rechts aanhouden. M’n grove koers blijkt goed te zijn. Ik kom precies goed uit en peddel de laatste kilometer richting het terras van Bolbaken.

20140716-133356.jpg

Heerlijk genietend in de zon met een kriek Bellevue en een vruchtensorbet ben ik weer blij dat ik ben gaan varen vandaag.

20140716-133503.jpg

De wind neemt nu iets toe, dus ook het wolkendek trekt steeds meer open. Daarom besluit ik nog even langs de mosselbank eilanden te gaan. Hier kan ik nog effe languit in het gras liggen . Het “effe” wordt een “poos”, maar dan loop ik uiteindelijk weer naar de steiger. Een paar jongetjes spelen Deadliest Catch. Ze hebben een heleboel krabbetjes gevangen, duidelijk geen King-Crab maar formaat tennisbal, en willen die weer terug in het water gooien maar wel zo dat de krabbetjes het laaste stukje zelf moeten lopen.

20140716-145200.jpg
Maar ja, de meeste krabben lopen precies de verkeerde kant op en als de kinderen de krabben weer op willen pakken zijn ze bang voor hun vingers vanwege de wild knippende scharen ! De krabben hebben er duidelijk geen zin in om weer in een emmer te moeten. Ondertussen begint het aardig op Christmas Island te lijken en de opjaagmethode van de kinders werkt averechts. Gelukkig heb ik genoeg Deadliest Catch op Discovery gekeken dus laat ze zien hoe je de krabben vanaf de achterkant gewoon kan oppakken. Maar de kinders blijven het eng vinden dus klaar ik de klus. “Greenhorns” mompel ik ondertussen … Even later peddel ik met de “wanted dead or alive” soundtrack van Deadliest Catch in m’n hoofd de laatste 3km terug naar de auto.

Geef een reactie

