26-27 okt 2014 Land van Maas en Waal part 2 (70km)

Zaterdag: Veen-Heusden-Sluis St.Andries 32km
Het westelijk deel had ik 3 jaar geleden al een keer gedaan en toen met de hangmat overnacht in de Biesbosch. Nu vertrok ik weer vanaf de Afgedamde Maas voor de oostelijke variant. De Maas stroomt beduidend minder hard dan de Waal dus zou ik nu via de Maas stroomopwaarts peddelen tot aan Rossum en dan via de Waal weer terug.

20141103-174849-64129439.jpg

Rond 10u vertrok ik vanaf de veerpont bij Veen. In plaats van zonnig en blauw was het grijs en grauw , tegen mistig aan. Ik had pas een nieuwe wing-peddel gekocht, dus ideaal om nu uit te proberen. Even zoeken naar de juiste instelling van peddellengte en feathering, maar toen ging het ook soepel.

Al snel was ik in Heusden. Een mooi vestingstadje met 3 prachtige standerdmolens. Door de hoge kadewal krijg je vanaf het water geen goede indruk, en ook het sombere weer hielp niet echt mee, maar ik was er al eens eerder geweest dus wist ik al hoe leuk stadje het is.

20141103-174216-63736825.jpg

Nu begon ik aan het stuk stroomopwaarts. De stroming tegen viel enorm mee. Zonder peddelen bleef ik door de wind op dezelfde plek tav de kant. Maar drijvende takjes in het water deden er 20sec over om langs mijn ruim 5m lange kayak te stromen. Kortom, ongeveer 1km/u tegen, gecompenseerd door de wind maar wel een iets minder effectieve peddelslag door de stroming.. Ik was verbaasd dat ik alsnog met ruim 8km/u van start kon gaan. Een flinke meevaller, aangezien ik al rekening had gehouden met een beduidend lagere snelheid.

20141103-173156-63116557.jpg

Ruim voor op schema kwam ik in Ammerzoden. Hier woonde vroeger mijn opa en oma, dus ik had hier als kind vaak op de steiger gestaan, genietend van de mooie Maas en de bootjes. Leuk om dan hier nu met de kayak voorbij te komen. Na Hedel lastte ik een wat langere pauze in, anders kwam ik veel te vroeg aan op de kampeerplek. De zon liet zich maar niet zien, maar goed, het was gelukkig droog. Op het water was het rustig. Nauwelijks scheepvaart. Ondertussen was ik aangekomen bij de zandmeren. Dit was een alternatief om over te dragen als de stroming tegen te sterk zou zijn. Nou, dit was dus niet nodig. Sterker nog, ik zette heel even mijn kayakzeil uit en at ondertussen een boterhammetje vanuit de boot. Alsnog ging ik zonder peddelen met 4km/u stroomopwaarts.

20141103-175029-64229757.jpg

Maar goed, zo koelde ik ook sneller af dus ik haalde mijn zeil al gauw weer neer en peddelde het laatste stuk door naar het kanaal van St. Andries. Ik vond al snel een mooie hangplek voor m’n hangmat. Maar eerst keek ik nog even voor een overdraagpunt bij de sluis. Deze ging morgenochtend pas om 9u open, maar mogelijk dat ik al eerder op pad zou gaan. Hmmm…overal hoge begroeide schuine wal of eigen terrein. Maar na wat zoeken vond ik toch een geschikte uitstapplek en peddelde ik weer terug naar m’n overnachtinsstekkie.

20141103-173312-63192658.jpg

Daar liepen net 2 mannen voorbij, geheel in camouflagekleding..Vissers? Ik wachtte even tot ze verdwenen waren en begon toen mijn hangmat op te hangen. En daarna kwam het welverdiende loungen vanuit de hammock. Het was nog maar 16u maar ik lag heerlijk met uitzicht over het water, radio Veronica, vol 3G bereik en een zak Redband pretmix!. Ook de zon kwam nu eindelijk door. Heerlijk! Wel een voordeel tov een tent, want je gaat niet in je tent liggen om uit te rusten. Een groep zeilbootjes van de zeeverkenners voeren voorbij, maar ik denk niet dat ze me hebben gezien aan de kant.

20141103-175247-64367724.jpg

De maaltijd betrof outdoor-food, nasi met noten, dat enkel heet water nodig had. Daarom had ik mijn Trangia thuis gelaten en alleen maar een Esbit-stove meegenomen. Het was niet bijzonder maar wel voedzaam. Langzaam ging in de verte de zon onder en begon het natuurgebied om me heen tot leven te komen. Grote groepen ganzen die laag gakkend overvlogen. Ik zag wat flitsen en hoorde 2 sec. later luide knallen.. Blijkbaar werd er 700m verderop goed gejaagd . Waren die 2 mannen toch geen vissers.
Het lawaai van de vogels en het schieten ging nog lange tijd door. Ik vermaakte me met wat lezen van ibooks op m’n phone maar uiteindelijk viel ik toch in slaap.

20141103-174950-64190486.jpg

Zondag: Sluis St.Andries-Woudrichem-Veen 38km
De klok was vannacht een uur terug gezet dus ik had geen haast om op te staan. Heerlijk om wakker te worden terwijl je gelijk over het water uitkijkt. Mijn underquilt had me goed warm gehouden vannacht.

20141103-173455-63295154.jpg

Vanuit de hangmat/slaapzak kon ik net bij de grond reiken om wat koffie te zetten voor ontbijt op bed. Daarna was alles snel opgeruimd en zat ik om half 9 in de boot. De sluis ging pas vanaf 9u open , dus toch maar via de overdraagplek. Met behulp van m’n kanokar liep ik door een ongelijk weiland, onder prikkeldraad door (ondertussen terugdenkend aan de mop van Hannibal) en toen aan de andere kant weer instappen.

Kwart voor 9 en ik voer de Waal af, maar nu met dikke stroming mee. De gps toonde 12,4 km/u. In de Waal zitten zeer veel kribben / strekdammen. Deze vormen kleine keerwaters zodat de stroming daartussen dus omgekeerd kan zijn. Vaar je meer naar het midden van de rivier dan heb je volle stroming mee, maar moet je meer naar de kant vanwege aankomende scheepvaart dan ondervind je gelijk de remmende werking van turbulente stromingen en tegenstromingen. Dit zie je gelijk terug op je gps. Meer aan de kant (RWS was ook weer van de partij) zakte mijn snelheid terug naar 9km/u en zag je het wateroppervlak alle kanten op stromen.

20141103-174027-63627311.jpg

Ik hield bakboord aan zodat ik niet verrast werd door schepen van achter. Net voorbij Zaltbommel hoorde ik ineens een doedelzak.. Een man stond daar langs de waterkant te oefenen. Kan me voorstellen dat hij dit niet thuis mocht doen, maar ik vond het mooi klinken. Hij kreeg van mij een goed applaus. We raakten even aan de praat en toen ik weer verder voer klonken de schotse doedels weer over het water.

Ondanks dat de wind begon toe te nemen waren de 27km over de Waal toch snel afgelegd. Enkele flinke containerschepen leverden nog wat leuke golven. Bij het mooie slot Loevestein begon het zonnetje door te komen en vond ik een mooie lunchplek op een klein strandje. Het grootste deel van de tocht zat er nu op.

20141103-173553-63353383.jpg

Ik peddelde even de oude haven van Woudrichem in voor wat mooie plaatjes en ging toen voor de laatste 10km de afgedamde Maas weer op richting de sluis van Andel.

20141103-173927-63567656.jpg

Gelijk met mij voer een zeilboot, de “Zoeff”. Ik probeerde hem bij te houden zodat ik gelijk met hun door de sluis kon. Dus een stukje van 4km hoog tempo peddelen. De Zoeff deed zijn naam eer aan, en kreeg toch wel een lichte voorsprong. Maar vlak voor de sluis keerden ze om, dus was ik alsnog de enige wachtende voor de Wilhelminasluis. En zoals verwacht zat de intercomknop enkele vele meters hoger. Geen probleem, all prepared, ik had het telefoonnummer van de sluiswachter thuis al opgezocht en zodoende kon ik al gauw de sluis invaren.

20141103-173633-63393328.jpg

Het laaste stukje naar Veen terug voer ik in een rustig genietend tempo.

4 reacties
  1. peter zei:

    Wow, wat een mooie tocht. Ik lees vaker jou verslagen. Genieten. Precies datgene wat ik ook wil doen, maar heb een andere kano dan een zeekano. Deze tocht is heel herkenbaar vwb de plaatsen. Ik woon daar redelijk in de buurt. Heel gaaf om te lezen. Gr Peter

      • Peter van Valen zei:

        Zeg….. Komen er nog mooie kano verhalen op je bloq? Ook merk dat ik ze graag lees en graag nieuw leesvoer wil 😃

        Met kanogroet Peter

      • Haha… Bedankt voor je leuke reactie! Ben ff wat drukker dit jaar met wat cursussen. Wil wel dus als het ff schikt ga ik zeker weer
        peddelen!

Geef een reactie

