Loosdrechtse plassen 6 mei 20km

Omdat ik vandaag ‘s avonds in Hoofddorp een bijeenkomst had voor mijn kanoweekje in Bretagne van volgende maand, maakte ik van de gelegenheid gebruik om overdag nog even ergens te peddelen.
Loosdrechtse plassen was alweer lang geleden, dus leek me een goed plan.

Ik besloot vanaf de het recreatieterrein aan de Nieuweweg te starten. Helaas kon ik niet vertrekken vanaf de kleine zwemstrandjes aangezien die compleet afgebakend waren. Maar goed, de hoge instap verderop was nog wel te doen.

Net voor mij vertrokken ook nog 2 kanovaarders met Canadese kano.

  
Als eerste voer ik richting het smalle verbindingsslootje met de Breukelveensche plas. Het bruggetje kan niet open dus enkel voor lage boten. De plas waar je opuit komt heet ook wel “de stille plas”. Een toepasselijke naam aangezien je er nauwelijks boten op ziet varen.

  
Ik koos de kortste route noord-oost naar de volgende verbindingssloot, terug naar de drukkere plassen.

  

 Verderop zag ik aan mijn rechterhand een groenstrook met bomen in herfstkleuren. Wel opmerkelijk in mei. Helaas mocht ik daar niet aan de kant om even te pauzeren. Dus voer ik via een smal kreekje richting de Drecht. Hier werd ik opgeschrikt door een ree, die ineens vlakbij mij opstond en voor mij wegvluchtte. Lang genoeg voor mij om hem te bewonderen, maar te kort om er ook een foto van te nemen.

  

een smal kreekje

Ik volgde de Drecht oostwaarts om daarna via de ‘s gravelandse vaart weer af te slaan naar het noorden. Halverwege zag ik aan mijn rechterkant op ongeveer 100m een ooievaarsnest met jongen. Met mn verrekijker kon ik ze goed zien.

Nadat ik ze even geobserveerd had, kreeg ik wel trek in lunch en ging ik op zoek naar een leuke pauzeplek,

  
Maar langs deze vaart vond ik niet veel. Nadat ik via de ondiepe Kromme Rade weer terug kwam in het prachtige natuurgebied Vuntus kwam, vond ik wat leuke aanmeerplaatsjes.

Terwijl ik uitkeek op een jagende roofvogel smaakte mijn meegebrachte lunch prima. Net naast me hoorde ik steeds wat klotsen, maar ik kon niet zien wat het was. Iets tussen het riet. Na veelvuldig kijken zag ik toch eindelijk dat het een grote vis was die tussen het riet bezig was om iets te bouwen. Tja, in mei leggen denk ik ook alle vissen een ei..

 

Toen ik net ingestapt was en een 20 meter had gepeddeld merkte ik dat ik mijn GPS niet meer bij had. Ik peddelde terug en keek of hij op de kant lag. Niks te zien. Ik pakte mijn tas uit mijn dagluik.. hier zat hij ook niet in… Had hij los om mijn boot gelegen en was hij in het water gevallen. Gauw weer uitgestapt en heel mijn boot doorzocht. Niks te zien. Toen zag ik gelukkig toch verstopt onder het gras mijn donkerblauwe GPS liggen. Gelukkig, want deze bevalt goed en is niet meer te verkrijgen in de winkel (Garmin legend).

  

 Opgelucht weer op weg naar de volgende verbindingssloot , terug naar de grote plassen. Het waaide inmiddels wat harder, maar dat is beter dan een vlakke spiegel.

Op het water zeilden diverse leuk versierde bootjes. Geen idee voor welk event.
Via een slingerroute kwam ik uiteindelijk weer terug op de Nieuweweg bij mijn auto.

 

Geef een reactie

