Biesbosch weekend 25/26 maart 2022

 

John had het idee om een hangmat overnachting te doen in de biesbosch zodat hij zijn nieuwe underquilt kon uittesten en aangezien het mooi weer leek te worden was ik graag van de partij.

Vrijdagmiddag, Dag 1

Ook Natascha had wel zin dus we vertrokken op vrijdagmiddag voor een kort weekendje met de kayak richting boer Bergeijk op de Moordplaat. Het ging dit weekend niet om de afstanden maar om de beleving want het plan was namelijk om al voor zonsopgang weer in de kayak te zitten.

Zoals gewoonlijk vertrokken we vanuit Vissershang, Hank. Het cafe was nog dicht dus toch maar gelijk instappen.

Het was 14u, heerlijk mooi weer met weinig wind en via het haventje en wat kleine kreekjes voeren we noordwaarts.

We namen nog een kleine d-tour via de oude paalkampeerplaats Bevert, waar je helaas niet meer legaal mag kamperen.

Op het laatste stukje naar de kampplek zagen we nog een ijsvogel wegvliegen en na totaal slechts 10km gepeddeld te hebben waren we er. Geen grote afstand maar het was inmiddels ook al tegen half 5 en rond 19u zou de zon al onder gaan.

De waterstand was laag dus de kant hoog en daardoor was het lastig uitstappen zonder natte voeten te krijgen.

John was echter al in full biesbosch mode en stapte stoer in het nog best koude water. Ik zocht toch nog maar even verderop en kon via wat drijvend groen redelijk droog nog uitstappen.

De kampplek bij boer Bergeijk is echt mooi. Klein grasveldje met net was bomen voor een paar hangmatten. En ook wat toiletfaciliteiten. Hoe luxe wil je het hebben.

De hangmatten hingen al gauw op en een tarp erboven was niet nodig, want het zou droog blijven.

En niks is mooier om vanuit de hangmat zo de natuur en de sterrenhemel te kunnen zien. Na nog wat mooie beelden met de drone gefilmd te hebben was het tijd om te koken.

Ik had wat macaroni met zalm dat op de Trangia werd klaargemaakt. Smaakte top en het was best veel voor 1persoon.

Er stond een halve olie-barrel waar John binnen no-time een prachtvuur creeerde. Het was heel helder en het koelde dus ook best af, maar een mooi vuur geeft je niet alleen fysieke warmte maar ook mentaal.

Aangezien we de volgende ochtend om 6u al in de boot wilden zitten gingen we bijtijds slapen.

Het was weer lang geleden dat ik in de hangmat had overnacht maar het lag al gauw weer heerlijk zoals vanouds.

Ik had wel een extra tent bij voor het geval een hangmat niet zou lukken maar ik was blij hem niet nodig te hebben. Een hangmat slaapt toch echt veel lekkerder.

John zijn nieuwe underquilt zat ook mooi tegen zijn hangmat aan. Waar die van mij meer een lange rechthoek is, was die van hem meer gevormd naar de hangmat wat ook het in en uit stappen wat makkelijker maakte.

En toen was ik toch net voor de wekker van 4u45 wakker. Het was nog donker en koud buiten de slaapzak en ik dacht “waarom wil ik dit ook weer?”.

Zaterdagochtend dag 2

Ik hoorde dat John ook al wakker was dus snel er maar uit en opruimen. Natascha moesten we nog even wakker roepen. Gelukkig gaf de maan nog wat extra licht wat het opruimen wat vermakkelijkte.

De rubberluiken van mijn kayak en ook mijn peddels waren aangevroren van de nachtvorst.

Om 5u50 zaten we mooi volgens planning allemaal in de kayak op het water. Over het water hing nog een lichte mist en verder hoorde je enkel de vogelgeluiden.

We voeren de Ruigt op en peddelden naar het westen om de kreek richting Middenveld te gaan.

Achter ons verscheen een prachtige zonsopkomst. We overwogen nog om dezelfde route als gisteren te nemen zodat je de zonsopkomst beter kon zien maar besloten toch maar de geplande route te vervolgen en even kort stil te liggen om van het mooie licht te genieten.

Terwijl we door het Buiten Kooigat peddelden hoorden we ineens een harde plons. Dat was echt geen eend of gans !

We keken rond en zagen toen vlakbij een spoor van luchtbelletjes richting de kant gaan. En ja hoor, daar stak ineens een Bever zijn kop boven wat uit. Ik kon nog net filmen hoe hij met zijn staart sloeg en onderwater verdween.

Maar toen ik even later Natascha filmde zag ik achter haar de Bever heel relaxed wegzwemmen.

We voeren verder richting het Middenveld maar de kleine kreekjes van Keesjes Killeke lagen te droog om te kunnen bevaren. Dus we namen het bredere water, langs de Amalia hoeve en een grote groep Schotse Hooglanders met kalfjes , richting de uitkijktoren.

Echt een mooi stukje natuur hier, en vanuit de toren kon je mooi kijken naar onze kampplek van afgelopen nacht in de verte.

We vervolgden een stukje van de route terug om de afslag te nemen richting de verzetsbrug van St Jan. Normaliter kan je hier in de zomer filevaren, maar nu kwamen we niemand tegen.

Het laaste stuk richting ons eindpunt aan de Aakvlaai was gauw afgelegd waardoor we een 12,9km gepeddeld hadden. We moesten nog even wachten tot de steiger vrij was, want er ging net iemand met zijn zoontje in een canadees ook een biesboschavontuur tegemoet.

Wij hadden om half 10 alles al ingepakt en besloten nog even tot 10 u te wachten om ons leuke weekendje af te kunenn sluiten op het terras onder genot van een stuk appeltaart.

John, bedankt voor het leuke idee, dit was top !

Plaats een reactie