2-4-18 Biesbosch 19km

Hoe raar kan het lopen. Eigenlijk had ik niet eens plannen om te gaan varen, maar een whatsapp met vraag of ik zin had om mee te gaan varen nabij Monschau, maakte dat ik mijn spullen toch maar ging pakken. Helaas ging dat niet door vanwege te weinig deelenmers, maar goed, komend weekend stond toch al ardennenweekend gepland. Of ik dan zin had om met de zeekajak ergens te gaan peddelen.

route18

Weersvoorspellingen waren niet top maar een beschut rondje biesbosch is dan wel te doen. Net toen ik mijn wildwaterspullen (zo weinig mogelijk materiaal in de boot) omgewisseld had naar vlakwaterspullen (toch weer hele andere keuze van materiaal en kleding) haakte alsnog mijn tochtgenoot af vanwege slechte weersvoorspellingen.

Zonde van alle voorbereidingen dus ik besloot gewoon te gaan. Ik nam nog een tarp mee om evt. droog onder te kunnen zitten en een warme maaltijd als lunch in een Esbit-foodcontainer.

Ik besloot naar Hank te rijden. Net toen ik in de auto zat hoorde ik al een melding op de radio dat de A27 tussen Geertruidenberg en Hank afgesloten was vanwege een ongeluk met een vrachtwagen vol met zetmeel dat nu op de weg lag. Ja, dat zou betekenen dat ik, komend vanaf het zuiden of zou moeten omrijden via Gorinchem of toch maar vanaf Drimmelen zou moeten varen. Niet echt mijn voorkeur want parkeren daar wordt ook steeds lastiger en bij Hank is een leuke après kayak gelegenheid.

IMG_6899

Afijn, dus toch maar kijken hoever ik met de auto kwam, vooral aangezien de infoborden boven de snelweg aangaven dat het pas na Hank was afgesloten. En inderdaad, die info klopte beter.

 

In jachthaven Vissershang was het nog heerlijk rustig. Al gauw zat ik op het water. 10u30,  8graden Celsius, droog en nauwelijks wind.

IMG_7807

Ik voer in noordelijke richting. Toen ik net de “Bevert” indraaide met een paar boogslagen maakte ik helaas net teveel geluid en joeg ik daarmee een ree weg. Toch gek, de dag ervoor fietste ik langs een klein hertenkampje zonder te stoppen, maar als ik dan een ree ineens in het wild zie is het wel leuk..

Bij de paalkampeerplek was een Belgisch koppel met een Canadese Canoe, die gezien het materiaal dat ze bij hadden daar net overnacht hadden.

 

Via wat kleine kreekjes (Buiten Kooigat) vervolgde ik mijn route. Ik zag nog een aantal roofvogels bij elkaar rondvliegen. Ik herkende de kiekendief aan zijn zwartgetipte vleugels en nog een paar buizerds. Mogelijk lag er een kadaver ofzo.

IMG_6901

Tot nu toe had ik het nog droog gehad maar net toen ik uitstapte omdat ik wilde lunchen begon het te spetteren. En aangezien ik niet echt uit de wind zat was het toch wel even fris.

IMG_7813

Gelukkig was mijn lunch in mijn foodcontainer nog warm genoeg, dus kon ik een kwartiertje later weer op pad. Mijn route ging verder via Amaliahoeve richting de uitkijktoren. Helaas was hier niet veel wild te zien. Wel zag ik even later bij St.Jansbrug nog een ijsvogel vliegen. Ik stopte gelijk met peddelen om hem met de verrekijker nog even te bewonderen. Blijft toch een prachtig vogeltje. Fijn dat hij de winter toch overleefd heeft.

IMG_7817

Mijn tochtje was bijna klaar. Goed dat ik toch was gaan peddelen want het weer was weer eens beter dan voorspeld. Om 14u aan bij de Aakvlaai waarna ik weer heerlijk opwarmde in cafe Vissershang onder genot van een broodje kroket.

IMG_6903

 

 

Plaats een reactie